home

Elba 2016

7 - 14 mei

1.  zaterdag 7 mei
Rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Pisa. Aansluitend worden we per gecharterde bus in ca 2 uur naar ole haven van Piombino gebracht, waar we op de ferry naar Elba stappen.
Na ca 7 uur varen arriveren we in de haven van Portoferraio, de hoofdstad van het ei/and. Van daar is het nog ca een half uur rijden naar hetplaatsje Marina di Campo, waar we de komende week verblijven in een hotel op loopafstand van het strand.

2.  zondag 8 mei
Bij wijze van kennismaking met het eiland Elba, verkennen we vandaag het mediterrane landschap direct boven Marina di Carnpo. Vanuit het dorp wandelen we naarde Capo di Poro. Langs de haven en eerst door sfeervolle, steile straatjes, klimmen we langzaam ornhoog door mediterrane vegetatie. Hier en daar prachtige vergezichten over het ei/and. Wie wil kan even heen en weer lopen naar de vuurtoren op de punt van de kaap en genieten van het weidse uitzicht over de Zee en Elba. We ronden de kaap met een geleidelijke klim en daling over smalle bospaden, en wandelen terug naar het centrum van Marina di Campo.
Wandeling: 9 km, 250m stijgen en dalen, 3,5 uur lopen.
‘s Middags helpt de bus ons de eerste 200 hoogtemeters te overbruggen als we naar het plaatsje San Piero in Campo njden. De drukte van het toerisme aan de kust voelt hier als mijlenver weg. Na een pittige strjging door de straat/es en trappen van het dorpje, stijgt het pad geleidelijk door de garrigue. Fantastische vergezichten op Marina di Campo, Vallebuia en Seccheto zijn uw beloning. Ook de afdaling gaat heel geleidelijki eerst over sma/le paden door de garrigue, de laatste twee kilometer loopt u via een asfaltweggetje naar Seccheto zo
de zee in, voor een frisse duik. Hierna brengt de bus ons terug naar Marina del Campo.
Wandeling: 7.5 km, 750m stijgen, 350m dalen, 3,5 uur.

3. maandag 9 mei
Vandaag zoeken we de oostzijde van Elba op, waar de bergen wat minder hoog zijn. Een rit van een klein uur brengt ons in het mooie plaatsje Porto Azzurro, dat, zoals de naam al zegt, aan een beschutte baai met prachtig blauw water ligt. Na een eerste cappuccino aan de boulevard, gaan we op vi/eg voor een wandeling over de met /aag struikgewas bedekte 500m hoge heuvelrug van de Cima del Monte. Als we eenmaai op de l<am zijn, hebben we aan twee zijden prachtig uitzicht; links de baaien en heuvels van Elba, rechts het Toscaanse vaste/and. Even verderop zien we onder ons de restanten van het Caste/lo del Volterraio op een heuveltopje liggen. Dan lopen we om de top van de Monte Capannella been en dalen af naar het, aan een klein baaitje gelegen, dorpje Bagnaia, waar we de inspanningen van de dag met een duil< in Zee van ons af kunnen spoe/en, alvorens we op de bus terug naar het hotel stappen.
Lengte 74.2 km, 650m stijgen en da/en, duur 6 uur.

4. dinsdag 10 mei

Over de hoofdkam van Elba loopt een gemarkeerde wandelroute, de Grande Traversata E/bana (GTE), die de hoogste bergtop van het eiland de Monte Capanne (7 078m) met de Villa Napoleone verbindt. \/andaag wandelen we het lagere deel van deze route. Eerst worclen we weggebracht naar de Villa Napoleone, die verscho/en in de bossen bij San Martino ligt. Voordat we op pad gaan bezoeken we net zomerverblijf waar Napoleon enige tijd verb/eef. De wandelroute voert ons over smalle bospaden omhoog en vervo/gens over een
prettig wandelend karrenspoor dat langs de berghelling van de Monte San Martino slingert. Een pittige afdaling door de lief/i]l<e Literno-val/ei, met typische Elbaanse maquis vegetatie, afgelegen ruines en gehuchten, brengt ons aan de rand van het grote dorp Procchio. Voor de lunch, een drankje of een duil< in Zee l<unnen we even van de route afwijken en naar de boulevard en het strand van het dorp lopen. Je l<unt hier evt. ool< de bus nemen naar Marina di Campo als je een vrije middag wilt. Na de lunch volgt een gemoede//jke wandeling over
voornamelijl< goed begaanbare paden langs l</eine akkertjes, olijfgaarden en wijnvelden, die eindigt in het piepl</eine, op een heuvel gelegen dorpje, San /lario. Hier wacht de bus om ons in enl<e/e minuten weer naar Marina di Campo te brengen.
Wandeling: 7 3 km (+ 2 /km op en neer naar strand Procchio), 600m stijgen en 450m dalen, 5,5 uur wandelen.

5. woensdag 11 mei
Per bus gaan we naar de noordwestkust van Elba, die opmerkel/jl< groener en stei/er is dan de zuidkust. Vanuit het hoogge/egen dorp Marciana, met zijn prachtige oude steegjes, maken we een inspannende maar landschappelijk zeer fraaie wandeling onderlangs de uitlopers van het Capanne massief. We wandelen door mooi mediterraan bos en hebben geregeld uitzicht op de kustlijn. Een fikse afdaling brengt ons bi] het kleine, beschutte baaitje van San Andrea, waar we een verfrissende duik kunnen nemen. Dan volgen we een pad dat bovenlangs de steile l<liffenkust loopt, en steeds op en af gaat. Het contrast tussen het diepe groen van de vegetatie en het diepb/auwe water van de vele baaitjes is zonder meer fotogeniek. We passeren de kapen Punta della Gioma en Punta del/a Madonna, voordat we uiteindelijk het havenstadje Marciana Marina bereiken. Van hier rijden we in ca 40 minuten naar Marina di Campo terug.
Lengte 74 km, 580m stijgen en 880m dalen. Duur 6,5 uur.

6. donderdag 12 mei
Aan de westzijde van het eiland lopen de rotsrichels van het Monte Capanne massiefsteil af in Zee. Per bus rijden we over de fraaie kustweg in ca 20 minuten naar het gehuchzje Pomonte. Hier beginnen we aan een rondwandeling die ons over de kale en met in het voorjaar sterk geurende en volop in bloei staande rotsachtige ruggen van de Monte Cenno leidt. Na een eenzame vallei, Valle del A/lori, klimmen we over ole rotsachtige kam naar een hoogte van 650m en genieten van het uitzicht op de westkust. Voor ons ligt cle grillige top van de Monte Capanne. De drukte van de kustplaatsjes ligt hier ver onder ons," hier rest slechts stilte.. Het kiezelstrandje van Pomonte is de beloning na de wandeling van vandaag.
Lengte 70,7 km,
650m stijgen en dalen, duur 5 uur.

7. vrijdag 13 mei
Het letterlijke hoogtepunt van de reis (en van het eiland) hebben we bevvaard voor de laatste dag. Vandaag wandelen we het tweede en spectacu/airste deel van de GIE. over de top van de Monte Capanne, met 7077m het hoogste punt van Elba. We zijn hier niet alleen, want vanaf de noordzi/de voert een kabelbaan naar de top, maar de adembenemende uitzichten zijn er niet minder om? ln een paar minuten brengt de bus ons naar de top van de 650m hoge Monte Perone. We maken een heuse bergwandeling door open terrein. De panorama's naar
weerszijden van het eiland zijn adembenemend. De enorme verschillen in vegetatie tussen de noord- en zuidzijde van het eiland zijn hier mooi te aanschouwen. Uiteindelijk bere/‘ken we de top, waar we vanaf het terras van de berghut die op de top /igt over vr/jwel het gehele eiland uitl<ly'l<en! Dan is de keus aan ons: per kabelbaan afdalen naar het dorp Marciana, of te voet over een mooi, fiks dalend pad naar beneden. Eenmaal in Marciana stappen we op de bus die op ons wacht en rijden we naar Marina di Campo terug, waar we deze laatste avond dineren in een restaurant.
Lengte 7 km, 400m stijgen en 700m dalen, duur 5,5 uur (als je met de kabelbaan naar beneden gaat: 400m stijgen en 75m dalen, 5 km, -4,0 uur).

8. zaterdag 14 mei
Na het ontbijt nemen we afscheid van Marina di Campo en het hotel waar we deze week te gast waren en rijden in ruim een half uur naar Portoferraio. Hier nemen we de ferry naar Piombino (7 uur). In Piombino wacht een bus die ons in 2 uur naar het vliegveld van Pisa brengt. Aans/uitend rechtstreekse vlucht van Pisa naar Nederland.