Home
reizen

24 april - 7 mei 2014

Oezbekistan

Oezbekistan is nog niet zo bekend als vakantiebestemming. Deze parel in Centraal Azië heeft eeuwenoude steden, zoals Khiva, Buchara en Samarkand, waar de romantische sferen van de Zijderoute weer helemaal tot leven komen. De steden staan bol van prachtige Oosterse architectuur: schitterende minaretten, moskeeën, medressa's gedecoreerd met turkooizen mozaïeken, en levendige bazaars. De woestijn en het overnachten bij de bevolking thuis zorgen voor een goede afwisseling.
Na de onafhankelijkheid van de USSR in 1989 is Timoer Lenk naar voren geschoven als de 'Vader des Vaderlands'.
Timoer, de veertiende eeuwse Turks-Mongoolse krijgsheer die beweerde af te stammen van Dzjengis Khan, wist evenals zijn voorvader een groot rijk te stichten. Overal in Oezbekistan staan grote standbeelden van hem.

Huidige tijd en datum in Oezbekistan:
  3 uur later dan Amsterdam tijdens zomertijd

03.30*

04.00 uur

SU=Aeroflot, AMS=Amsterdam, SVO=Moscow, TAS=Tashkent, *=volgende dag

Vertrek Schiphol rond 13 uur, na aankomst in Moskou (2 uur tijdsverschil) nog 4 uur wachten op de vlucht naar Tasjkent. Aankomst 's nachts, eerst lang wachten tot we door de paspoortcontrole kunnen, daarna nog heel lang wachten in de rij voor de douane die 2 formulieren willen hebben met hoeveel geld ik bij me heb, 1 kopie houden ze, de andere krijg ik terug met heel veel stempels.
Inmiddels heb ik kennis gemaakt met een deel van de groep en de reisleidster Carla.
Uiteindelijk worden we rond 6 uur in het Ravshan Hotel afgezet, het ontbijt is uiterlijk 9:30 dus veel tijd om te slapen is er niet meer.

2. vrijdag 25 april   Tashkent / aankomst en vertrek

We kunnen in het hotel alvast wat geld wisselen en voor €20,- krijg ik een hele stapel briefjes van 1000 Som, het meest gebruikte bankbiljet. Er zijn wel briefjes van 5000 maar veel te weinig, en soms heb je een briefje van 500 som nodig voor het toilet. Na het ontbijt gaan we met de groep de stad in, eerst een stuk lopen en zoeken naar de metro. Die kost 600 som en krijg dus 2 briefjes van 200 som terug, die heb ik daarna niet meer gezien. Voor dat geld krijgen we een plastic muntje dat in een toegangspoortje moet worden gestopt.
We bezoeken de moderne wijk van Tashkent, met veel grote (regerings-)gebouwen en gebruiken de lunch in een overdekte kiosk waar ik plov bestel, het nationale gerccht. Het regent een beetje, gelukkig zet het niet door. Achter een monument worden we door een geüniformeerde meneer weggestuurd, hij kan ons niet uitleggen waarom.
We nemen taxi's terug naar het hotel, waar we al snel weer moeten vertrekken naar het vliegveld. Dit keer voor een vlucht naar Nukus. Op het vliegveld kunnen we gewoon inchecken, maar we vertrekken niet op tijd, er wordt iets onverstaanbaar omgeroepen en drankjes uitgedeeld. Uiteindelijk na bijna 2 uur vertraging vertrekken we, vanwege slecht weer konden we niet eerder vliegen. Behalve natte straten in Nukus heb ik daar weinig van gemerkt. Bij aankomst is het al donker. Het is het nieuwe en redelijk luxe Jipek Joli hotel, de CV kan niet uit en mij wordt aangeraden de airco aan te zetten. Dat heb ik dus gedaan en het raam open gezet, de CV blijft warm.
We kunnen dineren in een naastgelegen restaurant.

3. zaterdag 26 april  - bus naar Khiva

Eindelijk weer een nacht slapen, we mogen uitslapen voor we vertrekken. Het is nog een lange rit naar naar Khiva. Onderweg bezoeken we nog het Topraq Qala-fort voordat we in Khiva aankomen.Khiva is één van de oudste steden van Centraal Azië en was vroeger een belangrijke schakel op de Zijderoute. Door haar ligging en omdat er in Khiva een grote waterbron is, is de stad destijds uitgegroeid tot een belangrijke plaats langs de Zijderoute. Het huidige Khiva bestaat uit twee delen: een historisch en een modern deel.
Het is bewolkt en er valt zo af en toe een beetje regen. Rond 15 uur komen we in Khiva aan en ik koop meteen een toegangskaartje voor de diverse monumenten (incl voor het maken van foto's). Ook wissel ik € 50,- voor een heel pak 1000 som biljetten. Standaard zitten de biljetten in een pakje van 100, met een elastiekje of in dit geval met wikkels van de bank. Het komt er op neer dat als de briefjes in mijn portemonnee passen ik te weinig heb om een maaltijd te kunnen betalen. De reservevoorraad doe ik in een zakje in mijn rugzak.
Na het bezoeken van wat monumenten en een paar musea gaan we in de avond met de groep ergens eten. We overnachten in het grote Arkanchi hotel. Er is een grote groep Oezbeken in het hotel die heel veel lawaai maken. Daarom doe ik mijn oordopjes in en heb daarom weinig last, later hoor ik van de groepsgenoten dat ze tot laat veel lawaai maakten en ook heel vroeg vertrokken. De oordopjes hielden die herrie gelukkig tegen

4. zondag 27 april  - Khiva

Het is zondag, wat inhoud dat het heel erg druk is met Oezbeekse dagjesmensen, vooral scholieren. De minaret beklimmen we daarom niet omdat het daar te druk is. Het is wisselend weer, zo af en toe schijnt de zon of valt er een beetje regen, gelukkig niet veel. Iedereen loopt met een fototoestel of een smartphone en ze willen allemaal met ons op de foto.
In de avond eten we met de groep in een restaurant.

5. maandag 28 april - naar Bukhara

We vertrekken vroeg met de bus naar Bukhara, om 7:30, want het is een lange rit. Onderweg is het bewolkt en regent zo af en toe. In Buchara is het koud. Dit was vroeger één van de belangrijkste karavaansteden langs de Zijderoute en is vandaag de dag de meest authentieke stad van Oezbekistan.
We overnachten in het Grand Nodirbek hotel in het oude centrum vlakbij de Labi Hauz. Bij aankomst worden we met thee verwelkomd op de binnenplaats van het hotel. In het park bij de Labi Hauz wordt een bruidspaar gefotografeerd en lopen er veel mensen rond onder andere bij het standbeeld van Hoja Nazruddin, een man op een ezel.
Het is te koud om buiten te zitten, daarom eten we ergens binnen in een restaurant.
Bukhara museum

6. dinsdag 29 april - Bukhara
Eindelijk is het goed weer. In de ochtend gaan we met gids op pad die ons snel langs de belangrijkste monumenten leidt zodat we in de middag of de volgende dag de stad verder kunnen verkennen. Voor de lunch vinden we een restaurant met prachtig uitzicht dat heel erg duur blijkt te zijn en ook slechte bediening heeft. Daarna maken we een stadswandeling. 's Avonds is het nog steeds lekker weer en dineren we aan het Labi Hauz, een groot waterbassin omzoomd door oude moerbeibomen.
De belangrijkste moskee van Bukhara, de Kalyanmoskee, biedt plaats aan 12.000 gelovigen. De 47 meter hoge minaret, die stamt uit de twaalfde eeuw werd gebruikt om criminelen en ongelovigen vanaf te gooien! Deze 'toren des doods' was destijds het hoogste gebouw ter wereld.

7. woensdag 30 april - Bukhara

In de ochtend maken we een excursie met onze bus naar het Bakhautdin Naqshband Mausoleum of Bakhauddin Nakshbandi Ensemble (10 km buiten de stad in oostelijke richting). Hier komen heel veel pelgrims en ligt ook een stam van een moerbeiboom waar iedereen onderdoor loopt en stukjes afpulkt. Dit schijnt goed te zijn voor de vruchtbaarheid. Daarna gaan we naar het zomerpaleis van de Emir Alim Khan, een museum met daarachter een grote verwaarloosde tuin met veel pauwen.
In de middag gaan we na de lunch (plov) naar de Chor-Minor moskee met 4 torens en het huis van Faizulla Khojayev . Onderweg komen we nog een standbeeld tegen van de uitvinder van de tracheacanule, Abu Ali Ibn Sino, en een joodse begraafplaats die dicht is. Het is zonnig en erg warm weer.
In de avond dineren we in een wat duurder restaurant waar gezongen en gedanst wordt. We hadden gereserveerd maar de plek zit onder de airconditioning en dat willen we niet. Na lang onderhandelen kregen we beneden een plek maar daar konde we de dansers niet zien.
Er moest daarna nog lang onderhandeld worden over de betaling, voor de muziek hoefden we niet te betalen.

8.  donderdag 1 mei - naar Homestay bij Nurata Nationaal Park

Voor de busrit naar homestay in Sentyab village vertrekken we om 9 uur uit Buchara. Onderweg stoppen we in een pottenbakkerij annex winkel voor een thee- en toiletstop. Weer een stuk verder gaan we de bergen in en stoppen we bij een heuvel met petroglyfen. Helaas is er veel van weggekrast maar het uitzicht is mooi.
Aangekomen in Nurata volgen we een bordje Somsa en komen via een kelder in een achtertuin waar we genieten van deze gevulde broodjes met vlees. Daarna beklimmen van het fort van Alexander de Grote uit 327 VC via een tempelcomplex. Dit is vrij nieuw en er loopt een riviertje langs waarvan het water helende eigenschappen zou hebben. Er zwemmen grote vissen in en het water wordt in grote flessen verkocht.
Na deze lunchstop is het nog een eind rijden voordat we bij de homestay in Sentyab village aankomen, rond 17 uur. De bus kan niet verder rijden en de bagage wordt met een klein busje vervoerd.
Voor het avondeten wordt Plov geserveerd, als na het eten het licht uitvalt is er een prachtige sterrenhemel te zien. Helaas gaat na een tijdje het licht weer aan.
We slapen op een grote slaapzaal.

9. vrijdag 2 mei - Homestay / wandelen

Na het ontbijt met vooral oud brood beginnen we aan een wandeling door de vallei. Er zijn een aantal opties maar alleen in dezelfde vallei en we kiezen voor de optie waarbij we onderweg door de meeste dorpjes komen, heen en terug het zelfde stuk. Voor de lunch krijgen we een karig lunchpakket mee met droog brood en gekookte eieren.
Op zich een mooie wandeling, de vallei is groen en koel in de schaduw van de bomen maar warm in de zon. 's avonds eten we de restanten van de plov van gisteren maar nu met linzen, lekker.
Na het diner heeft de man des huizes samen met zijn dochter een optreden, hij speelt op zijn trommel en zij danst. Ze nodigt iedereen uit om mee te dansen.

10. zaterdag 3 mei - naar Samarkand
Na het ontbijt vertrekken we weer voor een lange busrit naar Samarkand. Onze buschauffeur is blij dat we weer gaan want hij heeft zich erg verveeld afgelopen dagen. In de middag komen we in Samarkand aan. Het hotel is nieuw en heeft een heerlijke warme douche, iets wat ik de laatste dagen heb gemist. Het Dilshoda hotel ligt naast het mausoleum van Timur de Gur Emir, mijn kamer heeft er zelfs uitzicht op, en we maken nog een wandeling langs het mausoleum en een standbeeld van Timur. De belangrijkste bezienswaardigheid van Samarkand, de Registan met 3 grote madrassa's blijkt wegens renovatie voor 2 dagen te zijn afgesloten. We dineren in een groot restaurant aan de overkant van de straat bij de Registan.

11. zondag 4 mei - Samarkand / excursie Shachrisabz
Omdat vandaag ook het Registan plein en de madrassa's zijn afgesloten veranderen we het programma en maken we vandaag de dagtocht naar Shachrisabz. In deze plaats zou Timur worden begraven maar omdat hij in de winter overleed en de pas was dichtgesneeuwd is hij in Samarkand bijgezet. Later is daar het mausoleum overheen gebouwd. Shachribsaz is alleen per taxi (niet per bus) bereikbaar omdat de pas te hoog is voor de bussen. Ook hier worden grote stukken van de stad rond de monumenten gesloopt, waarschijnlijk om net als in Samarkand en Buchara daar grote parken omheen te maken voor de toeristen.
Op de terugweg regent en onweert het, alleen op de pas, de rest van de dag is het erg heet!
Na terugkeer in Samarkand bezoeken we de Tombe van Timur naast ons hotel en gaan eten bij het Italiaanse Venezia restaurant in de Russische wijk.

12.  maandag 5 mei - Samarkand
De Registran is gelukkig weer open en die bezoeken wij, daarna lopen we door naar de monumenten en moskeeen die daar achter staan richting begraafplaats en de Shah-i-Zindeh met nog meer monumenten. Omdat we via de begraafplaats binnenkomen hoeven we hiervoor niet te betalen, de ingang is aan de andere kant. Hierna lopen we nog een stuk door de oude stad en bezoeken de joodse wijk en de synagoge. Deze is moeilijk te vinden, maar iedereen wijst ons de weg zonder te vragen waar we heen willen, kennelijk loopt hier iedereen het zelfde te zoeken.
Het afscheidsdiner is in een ander groot restaurant tegenover de Registan. Op weg naar huis komen we langs fonteinen die mooi verlicht zijn.

13. dinsdag 6 mei - naar Tashkent
We vertrekken vroeg met onze bus naar Tasjkent want het blijkt nog een lange rit. Vertrek 9:00 u, aankomst 15:30. We overnachten weer in het Rovshan hotel, maar nu in de andere vleugel. We gaan nog met de hele groep naar de Bazaar, waarvoor we taxi's delen. Hier zijn de gebruikelijke dingen te koop maar vooral naar mensen kijken is leuk. Als we op een terras een biertje bestellen wordt dit door een meisje aan de andere kant van de bazaar gehaald. Terug naar het hotel nemen we een steeds voller wordende stadsbus (het is dan net spits) voor 500 som terug richting hotel met een enorme omweg. We eten bij hotel en gaan vroeg slapen.

14. woensdag 7 mei - Aankomst Amsterdam

De wekker gaat al weer om 1:30 af en we vertrekken om 2:00 uur naar het vliegveld. Het inchecken gaat in tegenstelling tot de heenreis heel snel en ook de douane kijkt nauwelijks naar het papiertje waarvoor de op de heenreis uren in de rij hebben gestaan. De rest van de dag is wachten, in Tashkent is geen koffie te koop met Som. In Moskou is er een uur vertraging naar Amsterdam. Bij aankomst op Schiphol staat er een lange rij bij de douane.