Home

8 - 22 november 2014

Noord Ethiopië

Het andere Afrika

15-daagse wandelvakantie georganiseerd door Voettochten in samenwerking met Eyayaw tours

We verkenden tijdens deze wandelvakantie het ruige landschap Tigray, Lake Tana waar de Blauwe Nijl ontspringt en de monolytische rotskerken van Lalibela. Tijdens de wandelingen maakten we in kleine dorpjes kennis met de vriendelijke bewoners en werden een paar keer uitgenodigd voor een traditionele Ethiopische “koffieceremonie”. De totale hoogteverschillen verschillen van 300 tot (op een dag) 1000 meter per dag. Er is een opbouw in moeilijkheidsgraad en er liep naast een lokale gids ook altijd iemand van Voettochten mee.  Het terrein waarin gelopen werd varieerde van glooiend tot bergachtig. Gedurende de reis verbleven we tussen 2000 en 3500 meter boven zeeniveau. De temperaturen overdag zijn aangenaam, s nachts kan het afkoelen.

Ethiopië.
Ethiopië bestaat voor het grootste deel uit het uitgestrekte en relatief vruchtbare Ethiopische Hoogland, dat van noord naar zuid doorsneden wordt door de Grote Slenk. De hoogste berg van Ethiopië is de Ras Dashan, die 4550m hoog is. Het laagste punt ligt onder zeeniveau in de Danakildepressie.

Ethiopië is korte tijd een ‘bezet gebied’ van Italië geweest. Verder altijd onafhankelijk en daardoor is veel van de eigen cultuur bewaard gebleven. En daardoor duidelijk anders dan in andere Afrikaanse landen. Al is er altijd wel invloed van buitenaf (o.a.de buurlanden) geweest. Ethiopië hanteert de Juliaanse kalender die bijna 8 jaar achterloopt op de onze. Het land heeft een eigen godsdienst, de Ethiopische Orthodoxe kerk, waartoe ongeveer 60 % van de van de bevolking behoort. Een ander deel van de bevolking is moslim. De verschillende godsdienstige groepen wonen op vreedzame wijze samen. Het land heeft twee officiële talen: het Ahmaars, met zijn eigen alfabet, en het Afaan Oromo en dan verder nog zo’n 80 andere talen. Maar gelukkig kun je er met Engels (vooral bij de jongere mensen) ook mondjesmaat terecht
Het gebied waar we liepen.
Het landschap van Noord Ethiopië is afwisselend. Op de hoogvlakte zijn talloze akkertjes waarop tef, het Ethiopische graan, wordt verbouwd en kleine nederzettingen van traditionele ronde boerderijtjes. Maar ook diepe kloven, grillig gevormde bergen en op een maanlandschap lijkende droge gebieden. De vergezichten zijn schitterend!
Tijdens de reis maken we twee driedaagse trektochten. De eerste vanuit Lalibela, met 11 monolytische kerken een pelgrimsoord voor de othodox christenen. Hoog(s)te punt van deze trek is de Mount Yosef berg (4260m). De tweede trektocht maken we door Tigray het gebied ten noorden van Mekele. Kenmerkend aan het landschap zijn de oprijzende grillige rotspartijen. Al eeuwen hebben de bewoners in de rotsen kerken gehouwen. Tijdens de trektochten slapen we in schitterend gelegen lodges

1. Zaterdag 8 november
In de middag vertrekken we met een lijnvlucht van Egypt Air vanaf Schiphol, met een tussenstop in Cairo, naar Addis Abeba. Daar komen we laat aan. Het visum kost €17,- of $20,-. Ze accepteren geen muntjes van 50c en daarom betaal ik in dollars.
Rond 5 uur komen we in het Haikan hotel aan.

2. Zondag 9 november

Na een korte nacht en het ontbijt vertrekken we rond 10 uur met onze eigen bus naar Debre Libanos waar we een mooie wandeling maken naar de oude Portugese brug. Ook lunchen we hier. Daarna gaan we weer verder naar Gebre Guracha, onze eerste overnachtings-plek. Dit is een klein dorpje waar onze gids Tonnie een tijdje heeft gewoond.
reistijd 3,5 uur. looptijd 3 uur.

3. maandag 10 november
Vandaag een reisdag waarop we verder kennismaken met het Ethiopische landschap. Met onze eigen bus een mooie tocht naar Bahir Dar. Na ongeveer een uur rijden daalt de weg 1000m om op de bodem van de door de Blauwe Nijl uitgesleten kloof via een (nieuwe) brug de rivier over te steken. Na de oversteek zwoegt de bus zich weer 1000m omhoog en rijden we verder over de hoogvlakte. De uitzichten zowel bij de afdaling als bij de klim zijn spectaculair en als we geluk hebben zien we geladas een aan de bavianen verwante bavianensoort langs de weg zitten. Onderweg enkele stops bij een restaurantje of een mooie plek. Bahir Dar ligt aan het Tanameer en is onze uitvalsbasis voor de komende 2 dagen.
reistijd 7 à 7,5 uur.

4. dinsdag 11 november
Eerst zo’n 15 km. rijden met ons eigen busje, daarna konden we kiezen tussen een lange of een korte wandeling langs een saaie stoffige en stenige weg. Ik koos voor de lange variant, maar na een tijdje vielen de zolen van mijn schoenen en na wat pogingen ze te repareren heeft de gids uiteindelijk een lift voor me geregeld naar de parkeerplaats. Hier kon ik voor 200 birr (na inlevering van mijn oude schoenen) nieuwe ethiopische sandalen kopen. Een beetje klein,maar ik kon er toch verder mee naar de spectaculaire Tis Abay (oftewel de watervallen van de Blauwe Nijl), de op twee na grootste watervallen in Afrika lopen. Deze zijn 400 meter breed en 45 meter hoog.
looptijd 4 – 6 uur.

5.  woensdag 12 november

We verlaten Bahir Dar en rijden richting Lalibela. Na ongeveer 1,5 uur bezoeken we de Awra Amba Community. Een uniek dorp voor Ethiopische begippen. Mannen en vrouwen hebben gelijke rechten en er is geen onderscheid in arbeidsdeling tussen mannen en vrouwen. De gemeenschap biedt sociale zekerheid aan de bewoners o.a. met een klein bejaardenhuis en een kleuterschool.

Na een lunch in Debre Tabor rijden we door naar ons hotel, het Red Rock Hotel, in Lalibela. Onderweg enkele stops bij een restaurantje of een mooie plek.
looptijd 1 uur reistijd ongeveer 6 uur.

6. donderdag 13 november
Vandaag begint onze driedaagse trek in het berggebied in de omgeving van Lalibela. Vanuit het stadje vertrekken we lopend. Er liepen een aantal Ethiopiërs mee, die elk iemand uitzochten om contact te maken. De bedoeling was kennelijk om ongevraagd te helpen en zo uiteindelijk geld te kunnen vragen. Met mij liep een jongen mee die zei een veterinair student te zijn, met een groene en een bruine sandaal. Ik moest me erg concentreren op het pad en ik vond het klimmen op de losse stenen vrij zwaar, en vroeg hem me met rust te laten. Na een wandeling van 2 uur komen we bij de hoog in de bergen gelegen, 13e eeuwse kloosterkerk Asheton Mariam. Via het prachtige landschap vervolgen we de route met als eindbestemming Hudad Lodge, onze uitvalsbasis voor de komende twee dagen. Onderweg een bijzonder landschap met prachtige vergezichten

7. vrijdag 14 november
Vandaag wandeling 2 groepen, de rustige groep is voor mij beter. Het doel van de snelle groep was het hoog(ste)punt van onze reis: de Abunde Yosef, met zijn 4260m de op vijf na hoogste berg in Ethiopië, maar dat was binnen een dag niet mogelijk om die te bereiken. Wel veel stenige paden, veel klauteren, losse stenen. Beide groepen hebben ergens in een dorpje koffie gedronken en zijn daarna teruggegaan. Er liepen veel kinderen mee die erg opdringerig waren en een paar begonnen met stenen te gooien.
looptijd: 5-6 uur.

8. zaterdag 15 november
Na het ontbijt gaan we weer terug naar Lalibela, naar beneden dus. Ik raak groep kwijt en loop verder tot ik halverweg bij busje kom wat ons opwacht en rij daarmee terug. We gaan lunchen bij een duur restaurant met prachtig uitzicht. Na de lunch bekijken we de kerken, waaronder de in de vorm van een Grieks kruis uitgehouwen St. George kerk. Tijdens het bezoek aan de laatste kerk begint het een beetje te regenen, maar aan het eind van de dag vakt de regen bij bakken naar beneden. Eerst schuilen we onder een lekkend afdakje bij een winkel, tot we opgehaald worden door het busje wat door iemand is gebeld.
In de avond gaan we naar een andere luxe restaurant en daarna naar een honingwijn- en dans bar. Het blijft de hele avond doorregenen.
looptijd: 3 uur.

9. zondag 16 november
Vandaag vertrekken we vroeg voor een lange reisdag: met onze bus verder richting Mekele. Een prachtige rit door het Ethiopische hoogland. Onderweg stoppen we bij restaurantjes en een paar keer ook op mooie plekken. Mekele is de markt voor het zout dat in de Danakil wordt gedolven. De zoutblokken worden vervoerd door dromedarissen. Verder is Mekele startpunt van de trek die we door de Tigray gaan maken.
We overnachten in het Atse Yohannes Hotel, waar we ook in het restaurant eten (pizza)
reistijd ongeveer 9 uur.

10. maandag 17 november
Na een korte rit beginnen we aan onze wandeling door de velden. Via het boerenland komen we aan in Wukro, waar we overnachten in het nog niet afgebouwde German Hotel. Ik heb een rare kamer in L vorm met deur naar de straat. In dit hotel ook gegeten

11. dinsdag 18 november
In de ochtend vertrekken we met het busje naar andere kant van Wubro, waar we starten met de wandeling. Het is een kaal en stenig landschap, soms verlaten en er wordt weinig of niet gebedeld. Na een bezoek aan een kerkje gaan we verder met het busje naar het Tourist Hotel in Hawzien. We eten in het dorp en gaan vroeg naar bed.

12. woensdag 19 november
Er was wat verwarring over de wandelroute, we zouden eerst met het busje naar een kerk en van daar teruglopen, maar uiteindelijk gingen we met het busje naar het begin van de wandeling onderaan een hoge berg en van daar uit heel stijl omhoog. Als ik dat vantevoren had geweten was ik niet meegegaan. Gelukkig wist ik dat niet want het was een prachtige route en mooie uitzichten en kerkjes. Ik heb uiteindelijk 200 birr betaald aan een jongen die met me meeliep en zo af een toe voorkwam dat ik naar beneden stortte. Na de afdaling met het busje terug naar Hawzien waar het marktdag was. Eerst naar de gewone, daarna naar de beestenmarkt met veel geiten en koeien, geen kamelen.
Eindpunt vandaag is de schitterend gelegen Geralta Lodge met prachtig uitzicht op de zonsondergang. Helaas maar een nacht hier. Erachter loopt een hek waar een jongetje hallo en wil candy roept.

13. donderdag 20 november
Na het ontbijt verlaten we de Gheralta Lodge en rijden terug naar Mekele. Eerst over de zandweg naar de geasfalteerde weg. Die voert ons door heuvelachtig terrein en langs akkertjes en dorpjes naar Mekele. Langs deze “snelweg” zien we zoals steeds de veel mensen met hun vee lopen; op weg naar de markt, school of huis. De plaatsjes langs de weg kondigen zich aan door badja’s, het lokale openbaar vervoer. Een mooie rit met onderweg natuurlijk de nodige stops. In Mekele vrij verblijf.
Wat in het stadje rondgeslenterd, het museum blijkt dicht te zijn.
reistijd 4 a 5 uur.

14. vrijdag 21 november
In de ochtend vliegen we met een binnenlandse vlucht van Ethiopian Airlines vanuit Mekele terug naar Addis Abeba. Op het vliegveld van Mekele nemen we afscheid van chauffeur Desto, hij moet in 2 dagen terugrijden naar Addis.
In de middag hebben we nog een heel programma in Addis. Eerst naar het Nationaal Museum (hernieuwde kennismaking met Lucy), daarna eten, en naar de Mercato, de grootste markt van Afrika. In de avond is er een verrassing, blijkt een heel toeristische dansplaats te zijn wat me doet me denken aan iets vergelijkbaars van 13 jr geleden.

15. zaterdag 22 november
Toch nog een paar uur geslapen, om 1:45 vertrekken we naar Bole International airport voor de terugvlucht naar Amsterdam.. Daar nemen we afscheid van Tonnie en Yayo. Voor inchecken 2 keer door de scanner, schoenen uit, riem af. In Cairo moeten we lang wachten op de aansluitende vlucht naar Amsterdam. In de loop van de middag aankomst op Schiphol. Er rijden geen treinen, ik neem een verkeerde bus maar na 4 keer overstappen kom ik toch nog thuis.

Weer:
weeronline
timeanddate
Accuweather
NMA

Links:
Voettochten
website van Eyayaw (Ethiopische gids)
route (google maps)
Reisbijbel
Amhaars

Literatuur:
Te gast in Ethiopië – Ine Andreoli e.a. Boekje met veel info over Ethiopië. ISBN 978-9-0768-8897-2
Ethiopia – Phillip Brigg. Een van de vele Bradt Guides. 628 pagina’s over land en volk. Prettig geschreven. Engelstalig. Reisgids.
ISBN -978-1-8416-2414-3
Ethiopië, ongekend anders. Ine Andreoli. 628 pagina’s, een boek voor lezers en reizigers die meer willen weten over het land Ethiopië. ISBN 978-9-0866-6295-1 Nederlandstalig.