Home Foto's reizen

Turkije - West Lycian Way

6 - 13 oktober 2012

Historische wandelroute langs de Turkse zuidkust

wandelvakantie langs pensions, groepsreis SNP

Kijk hier voor de foto's

Wandelvakantie langs het westelijke deel van de fameuze Lycian Way, het eerste gemarkeerde lange-afstand wandelpad van Turkije. Wandelen van Fethiye langs de steile, grillige kust naar het eindeloze strand en de ondergestoven ruïnes van Patara.  De uitlopers van de Taurus rijzen hier zo steil uit zee op, dat er tussen Fethiye en het strand van Patara nooit een kustweg is aangelegd.
routekaartje

Waar de meeste touringcars de hordes richting Marmaris en Bodrum brengen, reden wij na (het eveneens volle) Fethiye nog even door, de heuvels in naar het kleine dorpje Ovacik, aan het begin van de in 2000 door de Engelse Kate Clow bedachte Lycian Way, de eerste gemarkeerde en beschreven meerdaagse wandelroute van Turkije.  De dorpjes liggen hoog op de flanken van het Taurusgebergte, door diepe kloven van elkaar gescheiden en uitkijkend over de diepblauwe zee. De Lycian Way slingert zich vanaf het dorpje Kadakoy, vlakbij het sikkelvormige strand van Ölü Deniz, door de mediterrane heuvels. We volgden eeuwenoude muildierpaden, soms afdalend naar stille baaitjes, dan weer flink klimmend naar vooruitstekende kliffen en adembenemende panorama’s. We bezochten ondermeer het verlaten Griekse spookdorpje Kayaköy en eindigden de tocht bij het kilometers lange strand en moerasgebied van Patara.

Zaterdag 6 oktober
Vanwege het vroege vertrek ga ik rond minddernacht naar Schiphol en wacht tot 3 uur op de rest van de groep voor het vertrek met de vlucht van Transavia naar Dalaman. Slechts een uurtje geslapen in het vliegtuig. In Dalaman gaan we met een busje dat ons in ruim 1 uur via de drukke kustplaats Fethiye naar het dorpje Kayaköy brengt, dat in de heuvels achter de stad ligt. We overnachten in een sfeervol hotel in het verlaten Griekse dorp Kayaköy. Hier blijken voorbereidingen getroffen te worden voor een bruiloft. Ik neem nog een duik in het zwembad en probeer nog een beetje te slapen voordat het feest begint. Met oordopjes in ga ik vroeg naar bed maar rond middernacht was het feest al afgelopen.

Overnachting in Muzzy's Place, Kayaköy

Zondag 7 oktober
In 1923 is het dorp voormalige Griekse dorp Kayaköy tijdens de grote Volkerenuitwisseling verlaten. Door het ruïnedorp met een mooie basiliek lopen we naar een heuvel waar vanwaar we een prachtig uitzicht over de zee en het eiland Gemile hebben. Daarna leidt een dalend pad naar een van de beroemdste en meest gefotografeerde stranden van Turkije: het strand van Ölü Deniz dat een kleine baai afsluit. Hier kunnen we een duik in zee nemen en op een van de terrasjes lunchen voordat we per dolmus naar Ovacik vertrekken voor de middagwandeling. Vanaf Ovacik is het 2 uur wandelen door een dennenbos naar Kayakoy. We komen hoog boven Kayaköy aanlopen en hebben van daaruit een schitterend uitzicht op de ruïnes en basiliek. Helaas is de basiliek al gesloten.
2.15 u + 2,5 uur lopen 300 m stijgen en 550 m dalen.

Overnachting in Muzzy's Place, Kayaköy
Maandag 8 oktober
Een busje brengt ons naar Ovacik (hier waren we gisteren ook al) waar de officiële Lycian Way begint. De roodwitte markeringen leiden ons over de flank van de bergrug Baba Dag met prachtig uitzicht op de baai van Ölü Deniz, diep onder ons. De zee heeft hier een diepblauwe en turkooize kleur. Geleidelijk stijgend bereiken we het kleine dorpje Kozagaci en tussen kalkwanden door verder omhoog langs kleine akkertjes naar het dorpje Kirme dat op een smalle bergrug ligt. Dan is het nog even naar het dorp Faralya, dat op een klif boven de diepe ‘Vlinderkloof’ ligt. Hier verblijven we in een klein pension dat op de rand van de kloof balanceert. Een uitgebreide maaltijd en een schitterende zonsondergang…
Wandelduur 5,5 uur, lengte 14 km, 530m stijgen en 520m dalen.

Overnachting in George Guesthouse, Faralya

Dinsdag 9 oktober
Een korte wandeling brengt ons over de met naaldbossen bedekte berghelling naar het dorpje Kabak, waar we onze intrek nemen in een klein dorpspension. ’s Middags maken we nog een wandeling door een prachtige kloof naar het 200 meter lager gelegen Kabak strand, waar we een heerlijke duik in zee nemen voordat we de klim naar het dorp beginnen.
Wandelduur 1,5 + 2 uur 380 m stijgen en 420 m dalen.

Overnachting in Mama's Place guesthouse, Kabak
Woensdag 10 oktober
In de ochtend is het bewolkt en rommelt het in de verte. Een lange klim leidt ons door een kloof tegen de helling van de bergrug van Karadag terwijl het steeds harder gaat onweren. De inspannende klim naar de kam die 700 meter boven zee uit rijst wordt beloond met een schitterend uitzicht op de baai van Kara en de Zeven kapen, die langs deze kustlijn in zee steken. We passeren olijfgaarden en kleine akkertjes die terras-gewijs tegen de helling zijn aangelegd. Onderweg lunchen we in een restaurantje waar we kunnen schuilen voor de regen.Uiteindelijk bereiken we het kleine gehucht Gey, dat tegen de stenige helling is aangeplakt. Er is hier weinig water en de bevolking van het dorp, waar de tijd onaangeroerd lijkt, is arm. We verblijven hier een nacht bij mensen thuis. Onze gastheer Ramazan is een trots en vriendelijk man en zijn vrouw en zijn zuster zetten een smakelijke maaltijd op tafel terwijl de regenjassen aan de waslijn hangen.
Wandelduur 5,5 uur, lengte 14 km, 700m stijgen en 320m dalen.

Overnachting in Ramazan Karaduman family house, Gey

Donderdag 11 oktober
Gelukkig schijnt de volgende dag de zon weer en is alles schoongewassen en helder. Door een open en rotsachtig landschap vervolgen we onze weg langs de Lycian Way. Een stenig landschap, blauwe luchten en fraaie vergezichten over de zee vergezellen ons naar het dorpje Bel. Hier eten we gevulde pannenkoeken bij de neef van Ramazan. Dan volgen we een 2000 jaar oud Romeinse weg over de heuvelrug tussen de zee en de Karadere-vallei. Even zijn we het zicht op de zee kwijt, maar als we het pasje voorbij de herdershuisjes van Belcegiz gepasseerd zijn, kijken we weer uit over het glinsterende wateroppervlak. We bereiken de huisjes van Belcegiz, verborgen tussen de dennenbomen. Hier wacht ons een lange, stenige afdaling, met mooi uitzicht op zee. In de verte ligt de moerassige vlakte van de Esen-delta, die langzamerhand door de mens in cultuur wordt gebracht. In Gavuragili eindigt de afdaling en staat een busje klaar om ons naar de andere zijde van de vlakte te brengen, waar we in een goed pension in Patara overnachten. Lengte 14 km, 6 uur wandelen, 180m stijgen en 600m dalen.

Overnachting in Caretta Hotel, Patara
Ilk Okul Mah.
Vrijdag 12 oktober
In de ochtend maken we een korte wandeling van het oude Romeinse aquaduct langs de oude waterleiding terug naar Patara (8,5 km, 2,5 uur) en in de middag gaan we naar het strand.
Het strand van Patara, meer dan 10 kilometer lang, is heerlijk rustig en een prachtige plek voor een duik in zee. De vlakte van de Esen-delta, voor de jaartelling nog een ondiepe baai waar veel handels en militair verkeer tussen de Lycische steden plaatsvond, herbergt nog steeds belangrijke archeologische opgravingen als Letoon, Xantos en Patara. De rietmoerassen van de Esen-river en haar zijtakken herbergen een bijzonder rijk vogelbestand, ofschoon intensieve landbouw dit kwetsbare biotoop sterk bedreigt. Zo komen hier kwakken, grielen, zilverreigers en zelfs de Smyrna IJsvogel nog voor. De restanten van de Lycische stad Patara, een van de grootste havens van de Lycische handelsbond, dateren uit de 4e tot de 1e eeuw voor Christus en liggen verspreid in de vlakke riviermonding tegenover het dorpje.

Overnachting in Caretta Hotel, Patara

Zaterdag 13 oktober

In de ochtend maken we een rondwandeling tussen de restanten van de Lycische stad Patara. Na een late lunch zit het verblijf aan de Lycische kust er op. Per charterbus rijden we in ca 1,5 uur naar het vliegveld van Dalaman, vanwaar we naar Nederland terugvliegen
Gepland vertrek Dalaman 21:15, aankomst Schiphol 00:15. Door vertraging, lang taxien vanaf de Polderbaan en drukte bij de uitgang komen we veel later aan en mis ik net de trein van 1.30. Ik moet nog een uur wachten op de volgende trein naar Amsterdam. Hier is het koud en nat.