Home

16 - 23 maart

woensdag 16 maart

Aankomst in Lissabon met TP665, vertrek Schiphol 12:35, aankomst Lissabon 14:35
Nadat ik op het vliegveld mijn bagage had gekregen, ben ik doorgelopen naar de airport Shuttle, een busverbinding voor €3,- naar het centrum. De eerste  bus reed vol weg, de 2e kon ik wel in. Vanaf de bushalte was het makkelijk vinden en er was gerekend op mijn komst.
Na aankomst in het hotel eerst maar even de omgeving verkend, tot aan de Taag gelopen, aan de overkant loopt de stad door, nog even bij de ferry gekeken maar het is onduidelijk hoe het met de tickets zit.
De straat waar het hotel in zit loopt door naar een voetgangersgebied met veel restaurants. Gelukkig is dit stuk wat rustiger. Aan de overkant van de straat staan een paar panden leeg lijkt het en de buren zijn aan het verbouwen
Overnachting in Pensão Residencial Portuense, Rua Das Portas De Santa Antão 149-157

donderdag 17 maart
Na het ontbijt (dat beter was dan de recensies op booking.com deed vermoeden) ben ik eerst naar het toeristenbureau op Restauradores gegaan om te vragen hoe het zit met de kaartjes voor de tram. Volgens mij kreeg ik geen goede info, want tussen een enkele rit van €2,50 en een dagkaart zou niets tussen zitten. Hoeveel een dagkaart kost ben ik vergeten. Dus eerst maar lopen. Daarna met de roltrap naar het Rossio station gegaan en daarvandaan verder de heuvel op. Omdat het bewolkt was had ik bedacht naar een museum te gaan. Het Museum van Antiquiteiten was ongeveer schuin aan de andere kant van de heuvel en op een gegeven moment stond ik er voor maar had het niet gezien, pas toen ik een eind verder was afgedaald bij de haven zag ik het aan de overkant. Ik heb daar een aantal uren doorgebracht bij voornamelijk oude schilderijen en andere kunstvoorwerpen. Na een late lunch in de tuin weer via de heuvel een begraafplaats en een paar parken weer in "mijn" buurt, Baixa terechtgekomen en op een overdekt terras  met plastic schermen gegeten

vrijdag 18 maart
Na een nacht heerlijk slapen blijkt het prachtig mooi weer te zijn. Geen wolkje aan de lucht.
Vandaag  ben ik de andere kant op gegaan om de stad te verkennen. Ik wilde naar het fort Castelo de São Jorge, ik dacht achter het hotel de heuvel op te kunnen klimmen maar dat bleek de verkeerde heuvel te zijn en ik moest weer naar beneden (na wat zoeken) om uiteindelijk de goeie heuvel op te kunnen gaan. Naar de burgt was het nog een flinke klim, maar het uitzicht was adembenemend (de klim ook). Een groot deel van de middag heb ik hier rondgebracht, ondertussen genietend van het uitzicht op de stad aan alle kanten en het mooie weer.
Hierna heb ik verder in de buurt rondgewandeld, een aantal kerken bezocht en diverse uitzichtpunten. De laatste attracties waren helaas al gesloten. De zonsondergang heb ik op een ander punt vastgelegd. Daarna ben ik op goed geluk weer afgedaald naar de wijk waar ik tijdelijk woon. Dat was wel via een omweg en lastig omdat de straatnaambordjes niet meer goed te lezen waren in het donker. In het verlengde van mijn straat mij laten verleiden tot het eten van zalm. Wel lekker, uit een reisgids en gezien de rekening van gisteren in het restaurant kan je alle hapjes die ze naast het bestelde gewoon laten staan, als je dat niet doet moet je er voor betalen. Chocoladetaart met koffie toe.

zaterdag 19 maart
Vandaag  voor het eerst met de tram. Niet zo'n oude, maar een moderne tram. Ik had voor ik wegging al geprobeerd te snappen hoe het werkt met de tramkaartjes, maar dat was niet gelukt. Op het toeristenbureau vertelden ze dat een enkele rit €2,50 zou kosten, het alternatief een dagkaart van €3,95. Dus maar een dagkaart gekocht en er mee naar Belém gegaan, een wijk van Lissabon die meer naar het westen ligt, aan de andere kant van de brug.
Er stonden overal hekken, het lijkt er op  dat er morgen een marathon gaat plaatsvinden. Gelukkig de goeie dag uitgekozen om er heen te gaan. Eerst het klooster, daarna de toren, een eind verderop. Dus ondanks het tramkaartje nog veel lopen.
Ik kon daarna nog net voor sluitingstijd naar een botanische tuin (de 2e was ik te laat voor).
In het Centro Cultural bleek nog een grote tentoonstelling, foto's en moderne kunst, gratis toegankelijk en tot 22 uur open.
De tram reed niet helemaal terug, laatste stukje met de bus. Omdat ik vanmiddag al veel vlees had gegeten wilde ik vegetarisch eten, dat bleek een probleem dus weer terug naar een eerder plekje vegetarische paela.

zondag 22 maart
Weer stralend mooi weer, voor Sintra is de zondag geen goed idee volgens de reisgids, maar het Museu Calouste Gulbenkian en het aangrenzende Centro de Arte Moderna blijkt toch binnen loopafstand en vandaag ook nog gratis te zijn. Beiden waren zeker de moeite waard, en ze hadden er een prima lunch een mooie tuin (waar ik aan het eind van het bezoek een dutje heb gedaan)
Ik had  verwacht dat het erg druk zou zijn omdat het gratis was, maar dat viel erg mee. Waarschijnlijk was het te mooi weer voor een museum. Ik ben er inmiddels aan gewend dat het mooi weer is, morgen geniet ik daar weer van.
Om 5 uur bedacht ik dat ik nog wel even naar het aquaduct kon gaan kijken, nog wel een stukje lopen. Ook had ik geen goede kaart. Waarschijnlijk ben ik naar het verkeerde stuk gelopen, waar ik alleen nog maar de zelfde weg terug kon, want het werd bijna donker en ik had geen zin om in het donker te verdwalen.

maandag 21 maart
Vandaag voor het eerst de stad uit. Nou ja, naar een buitenwijk van Lissabon, Sintra. Het Valkenburg van de streek van Lissabon. Erg toeristisch, dus goed dat ik gisteren niet ging. Twee paleizen te bezoeken, maar de 2e leek volgens mijn reisgids op maandag gesloten. Eerst in het stadje zelf het Palácio Nacional bezocht, toen na de lunch de berg op naar Castelo dos Mouros (kasteel van de Moren). Dat was nog een flinke klim, bij de toegang vroeg de man of ik een combinatieticket wilde, want het Palácio de Pena bleek toch open te zijn. Ik had het rustig aan gedaan omdat ik dacht dat het laatste kasteel dicht was, dus toen moest ik de pas er in zetten om nog  op tijd het laatste kasteel in te kunnen. Dat is me ruimschoons gelukt, die anderhalf uur die ik minstens voor het laatste nodig zou hebben was flink overdreven, tenzij je het park er bij telt, want dat was nog wel even de moeite waard. Heel veel foto's gemaakt, in het Pálacio de Pena mocht dat niet binnen. Wel jammer, want ze hadden wel veel rare dingen.
Daarna weer de heuvel af, nog even in het stadje rondgekeken en teruggelopen naar het station, in Lissabon gegeten, dit keer weer in een andere buurt. Zo langzamerhand krijg ik genoeg van vis, vegetarisch is vaak moeilijk. Dat lukte vanmiddag bij de lunch ook niet, het enige vegetarische gerecht was op. Ik maakte nog een bijzondere foto van een zonsondergang, het leek net of de zon voor een berg stond, maar dat bleken wolken. Ik ben benieuwd of het weerbericht nog klopt voor morgen, dat het dus gaat regenen. Daar laat ik het programma voor morgen voor afhangen. Als het redelijk mooi is ga ik misschien nog naar het strand in Cascais, het Scheveningen van Lissabon denk ik.

dinsdag 22 maart
De laatste dag alweer! Die begon bewolkt (lang geen wolken gezien) maar al snel trokken die op en werd het weer zonnig zoals gewoonlijk. Ik had een vaag plan om naar Cascais te gaan, maar vanwege de wolken nog naar een museum wat ik  nog niet had gezien. Eerst weer de heuvel richting kasteel op, ik begin de weg al te kennen en daar voorbij eerst naar de vlooienmarkt (Feira de Ladrea) en daarna naar de Santa Engrácia, maar toen ik daar voor de deur stond leek me dat toch niet zo interessant en ben naar de naastliggende São Vicente de Fora met veel geglazuurde blauwe tegeltjes met allerlei voorstellingen. Hier ook geluncht, iets vaags met vis wat ze me niet uit konden  leggen wat het was. Hierna naar de boot over de Taag gelopen om aan de overkant naar het grote Christusbeeld te lopen. Dat nam de rest van de middag in beslag. Het optimistische idee om dan nog een trein naar Cascais te nemen heb ik maar laten varen, want het was al bijna donker en er hing ook een donkere wolkenlucht die kant op.
Voor de laatste avond weer in het Indiase restaurant gegeten  waar ik de eerste avond ook had gegeten. Eindelijk vegetarisch, ook geen vis.

woensdag 23 maart

overige info
Wikipedia over Lissabon
wandelingen rond Lissabon
Carris (tram, bus, metro)