Home Foto's reizen

Georgië 2011

8 - 21 mei

Wandelen door het land van wijn en honing

achtergrond

Georgië, Armenië en Azerbeidzjan vormen samen met enkele autonome Russische deelrepublieken de Kaukasus: misschien wel de grootste culturele smeltkroes van wat de meeste mensen eigenlijk al geen Europa meer noemen. En dat maakt deze ruige uithoek van Europa juist zo interessant. Georgië is met het Hoge Kaukasus gebergte landschappelijk de meest gevarieerde Kaukasusrepubliek van de drie, maar behoort zeker ook op cultureel en culinair gebied tot de laatste blijde verrassingen die Europa te bieden heeft.
Georgië: trekken tussen de hoogste toppen van Europa
De hoogste toppen van Europa vind je niet in de Alpen maar hier in de Kaukasus. In de afgelegen Svaneti-regio steken eeuwenoude stenen wachttorens af tegen wouden, gletsjers en besneeuwde 5000+ bergtoppen. Een ideaal wandelgebied voor lange of korte tochten door bergen, naar gletsjers, maar vooral ook door piepkleine dorpjes waar je weer even terug bent in het Europa van toen.
Land van wijn en honing
Georgië is de oudste wijnproducerende regio ter wereld en het lijkt wel of elke boerderij in Georgië z’n eigen wijn produceert. We slapen een aantal nachten bij de mensen thuis, waar je gegarandeerd gaat genieten van vers fruit, verse honing, vers gebakken brood, verse typisch Georgische kaas en – natuurlijk – kannen vol zelfgemaakte wijn.

reisroute

van dag-tot-dag

1 zondag 8 mei
Vlucht Amsterdam - Tbilisi
08 mei 2011 TK1954 AMS-IST 17.30 22.05
08 mei 2011 TK386 IST-TBS 23.30 02.45*
Na aankomst in Georgië is het een korte rit van de luchthaven naar het comfortabele hotel in het centrum van de stad, waar we twee nachten verblijven.
Hotel Varazi
45 Kostava St
Tbilisi
tel (995 32) 92 37 02 / 22/ 24
www.hotelvarazi.ge

2 maandag 9 mei
Tbilisi

Na een laat ontbijt is het tijd om de Georgische hoofdstad te verkennen. Onder leiding van onze gids Giorgi krijgen we een uitgebreide stadstour.
Tbilisi is overduidelijk het kloppende hart van Georgië. Net als vele grote steden in de voormalige Sovjet Unie staan er nog veel spuuglelijke flats in de buitenwijken en is de oude stad nog redelijk vervallen, maar is men ook nog altijd in razend tempo bezig te vernieuwen, te renoveren en de Sovjet-last van de schouders te schudden. Het is die mix van trotse Georgische geschiedenis, de last van de Sovjet-erfenis en duidelijke blik naar Europa en de toekomst die steden als Tbilisi zo fascinerend maakt. We bezoeken het Narikala Fort, helaas is het nationale museum op maandag dicht. ’s Avonds gaan we met de hele groep naar een typisch Georgisch restaurant.

3 dinsdag 10 mei

Kakheti wijnregio, Telavi

Na het ontbijt vertrekken we uit Tbilisi in oostelijke richting naar de semi-woestijn, waar we eerst een bezoek brengen aan het David Gareja klooster. Hier maken we ook een wandeling naar grotten die op het terrein van het klooster liggen. In de grotten zijn ook fresco's te zien.
Na dit bezoek gaan we weer een stuk terug en komen uiteindelijk in Telavi, waar we in een guesthouse verblijven. De groep wordt gesplitst, een deel slaapt in het guesthouse waar we ook eten, een paar anderen slapen bij de buren. Dit is een groot huis met in de woonkamer een trap naar boven waar de kamers zijn. De vrouw des huizes zit de hele dag TV te kijken en om naar boven te gaan moet je voor haar beeld langs. Telavi ligt in de bekendste wijnregio van Georgië: Kakheti, waar men al 7000 jaar wijn maakt.
Het eten in de guesthouse is heerlijk, natuurlijk met zelfgemaakte wijn.

4 woensdag 11 mei

Kakheti wijnregio, Telavi

We bezoeken oude wijnkelders, zien hoe de wijn hier gemaakt wordt (en dat is anders dan de bij ons bekende wijnen) en proeven deze natuurlijk ook. Voor de lunch beginnen we al met proeven in een groot landhuis annex wijnproeverij. Hier bezoeken we ook de stoffige wijnkelders.
Om een traditionele lunch, of supra te genieten bezoeken we een Georgisch gezin. Terwijl de maaltijd wordt klaargemaakt bekijken we de kleine boerderij. Chatsjapoeri (kaasbrood) en khinkali (dumplings) zijn twee klassiekers uit de Georgische keuken en ook de zelfgemaakte wijn ontbreekt niet.
In de middag bezoeken we nog 2 wijnproeverijen, de laatste is erg groot en heeft veel grote opslagtanks voor de wijnvoorraad,

5 donderdag
12 mei

Military Highway, Kazbegi, Gudauri

De Kazbegi is de meest toegankelijke bergregio van Georgië. De Svaneti is veel afgelegener, de overige bergregio’s liggen in twee ‘buurlanden’ (Abkhazië en Zuid-Ossetië) die door bijna niemand behalve henzelf en Rusland worden erkend en die vanuit Georgië niet meer bereikbaar zijn. We rijden over de beroemde “‘Militairy Highway” naar het noorden tot vlakbij de grens met Rusland. Onderweg maken we een korte stop bij het Ananuri Kasteel en – véél belangrijker voor de Georgische geschiedenis – het Mtskheta complex. Mtskheta was de hoofdstad van het oostelijke Georgische rijk van de 3e tot de 5e eeuw, waarna die titel naar Tbilisi ging. Belangrijker is dat hier in Mtskheta het Christendom in Georgië werd geïntroduceerd, waarmee het het tweede land ter wereld werd (na Armenië) dat het Christendom als officieel geloof had. We bezoeken de eeuwenoude Jvari Kerk, de kathedraal en het museum.
Aan het eind van de middag komen we aan in Gaudari, waar we twee nachten in een familie-gerund ski-hotel overnachten.

6 vrijdag 13 mei

Het regent. Op het programma staat een wandeling naar de culturele blikvanger van de Kazbegi, de Tsminda Sameba kerk, waarvan het silhouet zich moeizaam aftekent tegen de grijze regenlucht en Mt Kazbek. Op weg er heen brengen we nog een bezoek aan een vriendschapsmonument tussen de Russische en de Georgische bevolking uit de sovjet tijd.
De geplande tocht naar de Gergeti gletser wordt vanwege de regen en het slechte zicht afgelast, in plaats daarvan brengen we een bezoek aan de Sno vallei (tussen de buien door).
Terug in het hotel blijkt het daar veel drukker, een Oostenrijkse groep skiers is teruggekeerd. De open haard wordt aangestoken maar erg gezellig wordt het er niet van.

7 zaterdag 14 mei

Via Ananuri en Mtskheta naar Bakuriani

Na het wandelen in de Hoge Kaukasus doen we vandaag een stapje terug met een culturele dag. De te rijden afstand vandaag is slechts 200 km over goede weg, dus we hebben alle tijd voor stops.
Verder naar westen komen we langs het stadje Gori, de geboorteplaats van Jozeph Stalin. we bezoeken het omstreden maar fascinerende Stalinmuseum dat min of meer om het geboortehuis van Josef Stalin is gebouwd. Omstreden omdat je hier vooral de 'heldhaftige daden' van Stalin worden verheerlijkt en zijn dictatorschap en de miljoenen doden die op zijn naam staan niet echt genoemd worden .We krijgen hier ook een rondleiding. Buiten Gori maken we een langere stop bij Uplistsikhe, een grote oude stad die in de rotsen is uitgehouwen.
Aan het eind van de middag komen we in de "Kleine Kaukasus", een wat minder hoog berggebied dan de Hoge Kaukasus, maar hierdoor wel veel bosrijker. We slapen twee nachten in een zeer comfortabel pas gebouwd hotel zonder veel sfeer voorbij Bakuriani, een dorpje dat in ontwikkeling is tot skioort.

8 zondag 15 mei

Vardzia

s morgens als we wakker worden is alles wit omdat het heeft gesneeuwd. Weer een lange busreis op een dagtocht naar de grot-stad Vardzia. De rit erheen is lang maar zeer mooi. Het originele immense kloostercomplex bestond uit meer dan 6000 grotwoningen verdeeld over 13 verdiepingen. Tijd, erosie, verval én een grote aardbeving in de 13e eeuw hebben hun tol geëist, maar er is nog genoeg over gebleven om een goede indruk te krijgen van deze oude stad.
De hele dag blijft het een beetje miezeren, als we terugkomen in Bakuriani is de sneeuw weg. Omdat het hotel niet zo gezellig is vinden we in het dorpje een cafe waar we wat drinken. Vanwege honden die nogal agressief kunnen zijn worden we met de bus opgehaald.

9 maandag 16 mei

Kutaisi

Het is mooi weer als we weer vertrekken. Eerst bezoeken we nog een park in Bakuriani. Na een paar uur rijden steken we een kleine bergketen over en komen in de westelijke regio van het land. Het is hier een stuk warmer en tropischer en lange tijd was dit ook een apart land: Colchis. Kutaisi was vroeger de hoofdstad van Colchis en één van de plekken waar de Griekse legende van Jason en de Archonauten zich afspeelde. Tegenwoordig is het de op één na grootste stad van Georgië, maar oogt het toch al direct een stuk kleiner dan Tbilisi. Vlakbij Kutaisi bezoeken we de Bagrati Cathedraal, een 11e eeuwse kathedraal die op de UNESCO Wereld Erfgoed lijst staat. Ook het Gelatiklooster staat op het programma. Verder verkennen we het stadje en genieten van het uitzicht vanaf ons Guest House, dat hoog boven de stad ligt. Op een terras van een cafe drinken we plaatselijk gebrouwen witbier en luisteren naar een uitvoering van zangers die daar toevallig ook net zitten.

10  dinsdag 17 mei

Svaneti

De Svaneti is letterlijk het hoogtepunt van Georgië. Het is een afgelegen regio in de Hoge Kaukasus en de hoogst bewoonde regio van Europa. Zo afgelegen dat vrijwel geen enkele overheerser in de geschiedenis van Georgië echt greep kreeg op de dorpen hier. Men spreekt nog een eigen taal en er is vooralsnog slechts één relatief goede weg die naar dit berggebied leidt. Ook wij rijden via Zugdidi over deze weg naar Mestia, het grootste dorp van de Svaneti. Na een paar uur komen de eerste wachttorens in beeld, en niet veel later ook de eerste toppen van de soms meer dan 5000 meter hoge bergen. De hoogste top van Europa, de 5642 meter hoge Mt Elbrus, ligt hier niet ver vandaan aan de andere kant van de grens in Rusland.
De Svaneti leent zich perfect voor korte of langere wandelingen maar helaas hebben we daar geen tijd voor. We komen laat in de middag aan en de volgende ochtend gaan we al weer verder.
We overnachten in een guesthouse waar zoals gewoonlijk een heerlijke maaltijd wordt geserveerd.

11 woensdag 18 mei

In de ochtend bezoeken we het museum van Mestia waar je kan zien hoe men hier vroeger leefde en we beklimmen er een wachttoren.
Daarna rijden we (het is prachtig weer) met terreinwagens naar Ushguli, een dorp op ongeveer 3 uur rijden van Mestia. Omdat Ushguli zo slecht bereikbaar is met gewoon vervoer, is het dorp een stuk rustiger en nog authentieker dan Mestia. Overal staan de eeuwenoude stenen wachttorens en – alweer als het weer meezit natuurlijk – heb je werkelijk schitterende panorama’s  op Mt Shkhara, de hoogste top van Georgië. Helaas slaat het weer om als we in Ushguli aankomen. Het is nog droog maar wordt steeds meer bewolkt. We slapen in een guesthouse met hele kleine kamertjes die afgetimmerd zijn met dunne wandjes waar alle geluid doorheen gaat. Het toilet is een huisje wat boven een stroompje staat en dus stromend water heeft. Er staat een stoel met een gat er in.

12 donderdag 19 mei

Het is gewolkt maar droog, we beginnen terug te lopen richting Mestia. Een paar mensen gaan nog  naar de voet van de Shkhara-gletsjer. De meesten lopen echter door. Net voordat het gaat regenen worden we door de terreinwagens opgepikt en rijden terug naar onze guesthouse in Mestia.
In de avond bezoeken we nog een dans- en zanguitvoering van een jongerenkoor in het lokale theater. Ik heb hier geluidsopnames van gemaakt, te beluisteren door hier te klikken.

13 vrijdag 20 mei

Batumi

We verlaten de Svaneti over dezelfde weg dat we kwamen maar gaan na de lunch in Zugdidi door naar het zuiden. Niet lang na Zugdidi rijden we langs de Zwarte Zee en komen we in de autonome Adjara-regio. Nadat Abkhazië zich met hulp van Rusland onafhankelijk had verklaard en de populaire badplaats Sukhumi opeens in een onbereikbaar buitenland lag, sprong Batumi snel in het gat en dit oude kuststadje heeft zich inmiddels ontpopt tot dé badplaats van Georgië. Niet in de laatste plaats omdat de huidige president ook uit Batumi komt wordt het centrum volop gerestaureerd en zijn er – in tegenstelling tot veel andere steden van het land – volop restaurants, cafés en strandjes. Batumi is een vreemde mix van modern strandvertier, retro-Sovjet kitsch, knusse straatjes en een kilometers lang kiezelstrand.

14 zaterdag 21 mei

Batumi, vlucht naar Amsterdam

Net ten zuiden van Batumi liggen de ruïnes van het oude Romeinse Gonio Fort. Helaas wil niemand en gaan we nergens meer heen. Ook bezoeken we de botanische tuin net ten noorden van de stad niet.
Ik maak nog een lange strandwandeling voordat we gezamenlijk onze laatste lunch in de stad hebben, waarna we naar het vliegveld gaan. Het vliegveld van Batumi is maar een paar minuten rijden van het centrum. Aan het eind van de middag vliegen we terug naar Amsterdam via Istanbul.

21 mei 2011 TK393 BUS-IST 17.05 18.05
21 mei 2011 TK1955 IST-AMS 19.15 21.50
TK=Turkish Airlines, AMS=Amsterdam, BUS=Batumi, IST=Istanbul, TBS=Tbilisi, *=volgende dag

informatie

Internet
Sawadee
info ministerie van buitenlandse zaken
startpagina
wikipedia Georgië
Nederlandse ambassade Tbilisi
Georgische alfabet

Reisgidsen
Kvastiani, Thea e.a. - Georgien -ISBN 9783897941717
Nasmyth, Peter - Walking in the Caucasus - Georgia - ISBN 9781845112066

Literatuur
Anderson, Tony - Bread and Ashes, A walk through the Mountains of Georgia - ISBN 9780224063005
matie

tijd en weer

weeronline
timeanddate
Yahoo
weather.com

Kaarten

(google maps heeft geen info)