Home Foto's reizen

New York 2009

7 - 17 september

vlag

Al jaren liep ik met het vage plan rond om naar New York te gaan. Omdat ik wegens omstandigheden 2 weken vakantie kon opnemen begin september kwam ik op het idee eindelijk maar eens naar New York te gaan. Toevallig bleek dit samen te vallen met het 400 jarig jubileum van de stichting van de stad en waren er enkele manifestaties. Die bleken overigens meer belangstelling van Nederlanders dan van de New Yorkers te krijgen.
Ik heb alleen een ticket gekocht en via internet een hotel gereserveerd.

maandag
7 september
's morgens vertrek uit Amsterdam. Door het tijdsverschil kom ik na 8 uur vliegen 2 uur later aan op New York John F. Kennedy (JFK) Airport.
Na afname van vingerafdruken en de douane mag ik voor het eerst van mijn leven de USA in. Ik heb ze maar niet verteld dat mij 30 jaar geleden een visum is geweigerd.
Eerst met de Airtrain naar station Howard Beach en van daar met de subway naar  Broadway/79th street in Upper West Side, naar het  Imperial Court Hotel
Het hotel is redelijk maar het uitzicht is belabbert op de kamers aan de overkant. Bovendien vind men het kennelijk niet nodig de ramen te lappen.
Het is vandaag een national holiday, Labor day en veel mensen zijn vrij. Ik begin met een wandeling langs de Hudson rivier in het Riverside Park.
Dit is een smalle strook groen langs de Hudson rivier met een snelweg erboven of er door. Waar het park ophoud ga ik het binnenland in en loop via Broadway weer terug richting 79th street. Hier vind ik ook een Indiaas restaurant

dinsdag 8 september
Ik begin mijn wandeling in het Central Park.  Dat is de enige plek in New York waar je kan verdwalen omdat overal elders alle straten zijn genummerd en oost-west of noord-zuid lopen.
Aan de zuidkant van Central Park ga ik via Fifth Avenue verder naar Times Square. Daarna verder via Broadway en kom uiteindelijk bij de Brooklyn Bridge.  Het kost me wat moeite om te vinden hoe ik er als voetganger opmoet, want dit deel zit tussen 2 drukke verkeersstromen in.
Hier ga ik verder langs de site van het World Trade Centre, maar daar is niet veel meer te zien dan een grote schutting.
Bij  Battery Park neem ik nog even de ferry naar Staten Island, maar inmiddels ben ik zo moe dat ik alleen maar ga zitten. Op Staten Island neem ik meteen de volgende ferry weer terug. We varen vlak langs het vrijheidsbeeld en Ellis Island en daar neem ik foto's van.
Vanaf Battery park neem ik de subway terug naar 79th street. Op Broadway daar in de buurt vind ik weer een restaurantje.

woensdag 9 september
Hoewel op het weerbericht wordt aangekondigd dat het gaat regenen blijft  het droog. Wel is het bewolkt.
Ik begin were in het Central Park en steek dit door naar de East side,  waar veel musea zijn gevestigd op de museum mile. Hier is ook het Metropolitan Museum of Art
Volgens mij heb ik nooit zo'n groot museum gezien, behalve misschien het British Museum in Londen. Ik heb daar dan ook de rest van de dag doorgebracht en heb nog niet alles gezien. De grootste attractie, de Milkmaid van Johannes Vermeer heb ik gemist. Maar wachten tot die weer terug is in Nederland.
Na afloop even helemaal naar de andere kant gelopen van het eiland Manhattan aan de East River (East Side) en weer terug via Central Park naar  Broadway bij 79th Street en hier weer een restaurantje gevonden

donderdag 10 september
Weer via Central park gelopen naar Museum of Modern Art  (MoMA) wat aan de zuidkant van Central Park zit. Bewolkt weer maar ondanks de weersvoorspelling geen regen. Ook hier heb ik bijna de hele dag doorgebracht. Er waren diverse tentoonstellingen met betrekking tot Amsterdam, waaronder een affiche voor een happening in het Vondelpark.
teruggelopen via Columbus Circle, Japans gegeten en eindelijk een internet cafe gevonden dat verstopt bleek te zitten achterin een kantoortje van FedEx

vrijdag 11 september
Vandaag valt de al een paar dagen op het weerbericht aangekondigde  regen. Gelukkig zijn er nog musea te bezoeken op mijn citypass en ik ga naar het dichtbij gelegen American Museum of Natural History
Ook dit museum is erg groot en er is genoeg te zien voor de hele dag.
Na afloop ben ik door de regen nog helemaal naar het noorden van het  Central Park gelopen. Daar is Harlem. Ik ben verder doorgelopen naar 125th street. Van daar weer naar het westen en via Broadway weer terug richtng 79th street. Onderweg vond ik op Broadway weer een Indiaas restaurant.

zaterdag 12 september
Het weerbericht is weer slecht maar het is nog droog als ik het Central Park oversteek naar het  Guggenheim Museum.  Helaas  wordt de tentoonstelling van Kandinsky opgebouwd en is er weinig te zien, de ibovenste etages zijn gesloten. Boven mogen ook geen foto's wordengemaakt, dat mag alleen helemaal beneden.
In de middag ga ik weer verder de stad in en helaas begint het dan ook te regenen. Eerst kom ik een optocht tegen wat blijkt iets te maken te hebben met Labor Day, hoewel dat eerder deze week was.
Via het UN gebouw, het Grand Central Station kom ik weer op  Broadway uit en loop zo weer terug naar 79th street.

zondag 13 september
Eindelijk weer een stralend mooie dag met  warm weer.
Ik besluit langs de Hudson river te gaan lopen in zuidelijke richting, het idee is naar het New island festival te gaan op Governors Island.
Vandaag blijkt de grote dag van het Nederlandse feest over 400 jaar Hudson, maar daar merk ik niet veel van behalve een Nederlands marineschip. Uiteindelijk loop ik helemaal door tot Battery Park waar ik de ferry neem naar Governors Island, waar het New Island Festival plaats vind. Dit is een door Nederlanders georganiseerd feest voor de New Yorkers, maar het lijkt dat er meer Nederlanders dan New Yorkers aanwezig zijn. Ik bekijk wat kunst en bezoek een paar van de gratis opvoeringen en ga na donker weer terug met de ferry. Vanwege onderhoud moet ik een stukje met de bus voordat ik de subway terug kan nemen naar 79th street.

maandag
14 september
Weer een mooie zonnige dag, goed voor een bezoek aan het  Empire State Building omdat er dan goed uitzicht is. Ooit was dit het  hoogste gebouw ter wereld, maar dat is het al lang niet meer.
's middags wandel ik verder  via Union Square Park en de Public  Library (waar ik net te laat ben om te kunnen internetten) via Central Park weer terug.

dinsdag 15
september
Ook vandaag is het weer zonnig. Tijd voor iets wat iedereen die naar New York komt moet doen een boottocht via het Statue of Liberty en Ellis Island.
Het is daar dan ook heel druk. Ongelooflijk hoeveel mensen er op zo'n relatief klein bootje passen.
Eerst naar het eiland waar het vrijheidsbeeld op staat. Je kan om het beeld heenlopen. Ook is het mogelijk er in te gaan maar dan had ik al lang geleden een kaartje moeten reserveren en dat heb ik niet gedaan. Gelukkig niet want er staat hier ook een lange rij.
Om onduidelijke redenen wordt tot 2x toe mensen van een bepaalde plaats bij het beeld weggestuurd. Er wordt niets uitgelegd en even later mag iedereen er gewoon weer langs.
Na het vrijheidsbeeld gaat de boot naar Ellis Island. Op dit eiland kwamen vroeger alle migranten die naar de USA kwamen aan en werd gekeken of ze mochten blijven of weer terug moesten.

woensdag 16 september
Helaas is het mooie weer op, het is bewokt met een beetje motregen. Weer voor een museum, het Brooklyn Museum
Ook weer heel erg groot, maar omdat het niet in Manhattan ligt zijn er bijna geen toeristen. De naastgelegen Botanical Gardens zijn vast ook de moeite waard maar daar is het weer niet  geschikt voor.
Na mijn bezoek loop ik via Prospect Park (vergelijkbaar met Central Park) terug richting Manhattan. Per ongeluk loop ik terug via Flatbush Avenue, waarvan ik later in een gidsje lees dat je dan via de woonplaats van diverse etnische groeperingen komt. Ik vind dan ook een leuk Italiaans restaurantje in die buurt.

donderdag 17 september
Ook de laatste ochtend in New York is regenachtig.
Voor de laatse keer maak ik een wandeling via Central Park, Riverside Park de straten ertussen, waarna ik mijn bagage ophaal uit het hotel om weer terug tet aan, eerst met de subway  naar Howard Beach, daarna weer met de Airtrain naar terminal 4 van JFK. Ik heb net 5cent te weinig tegoed op mijn metrocard staan en met heel veel moeite lukt het mij met hulp er 50c bij te zetten. Ondanks dat ben ik toch veel te vroeg.
Als ik uiteindelijk ingecheckt ben wordt het in de middag zonnig weer.
We vertrekken met een uur vertraging naar Amsterdam.

vrijdag 18 september
Ondanks te late vertrek is de aankomst op Schiphol. bijna op tijd en ben ik voor 9 uur 's morgens weer thuis.

Tijd & weer

Time and date weer in New York
Weerplaza weer New York

Huidige tijd in New York:

links
Metropolitan Transportation Authority  (MTA)