Home Foto's reizen

Madagascar 2008

Wandelreis 19 oktober - 12 november

De Republiek Madagascar

Madagaskar is een eiland ter grootte van Frankrijk en de Benelux, dat ligt ten zuid-oosten van het Afrikaanse continent. Madagaskar behoort tot de groep armste landen van de wereld met een bevolking van ca. 19 mln. mensen. Hiervan leeft ongeveer 70% van de bevolking onder de armoedegrens. De bevolking groeit met
2,5% per jaar. Het land kent de laatste jaren een economische groei van tussen 4,5% en 5,2% per jaar.
De politieke situatie in Madagaskar kan redelijk stabiel genoemd worden, ondanks dat het electoraat verdeeld is in talrijke partijen, vaak met een sterk traditioneel karakter. Sinds de goed verlopen presidentsverkiezingen van 2006 en het  ingezette beleid van President Ravalomanana lijkt de politieke onrust, die Madagaskar sinds 2001 in haar greep hield, voorbij. De herkozen President Ravalomanana heeft in januari 2007 een  nieuw
hervormingsprogramma gepresenteerd, het Madagascar Action Plan. Dit is een vijfjaren plan voor de periode 2007 – 2012 waarin private sector ontwikkeling, investeringen in onderwijs en de verbetering van publieke instituties centraal staan. De regering van Madagaskar heeft zich tot doel gesteld de armoede per 2012 te halveren, het bruto nationaal product (BNP) met US$ 7 miljard te verhogen en de eigendomsrechten van boeren te verbeteren.
De situatie is sinds kort drastisch veranderd: Sinds 24 januari 2009 vinden op het eiland diverse demonstraties plaats die vaak gepaard gaan met geweld. Alle reizen naar Madagscar worden momenteel ontraden. Voorts wordt aangeraden demonstraties en samenscholingen te mijden, de berichtgeving in de media te volgen en zich goed te (laten) informeren over de situatie ter plaatse. (16-02-2009)

oppervlakte

592.000 km2 (17,5 x Nederland)

inwonertal

handelstalen

Frans en Malagasy

grootste religies

Inheems (52%), Christendom (41%)

De reis

Afwisselende rondreis met dagwandelingen en korte trektochten door de mooiste natuurparken van zeer divers Madagascar. Bergen, zandsteenformaties, rijstterrassen en tropisch regenwoud met zeldzame planten. En wat te denken van de unieke dierenwereld: van bizarre soorten hagedissen tot aan de zo bijzondere lemuren. Madagascar is een waar natuurspektakel!

Na aankomst in de hoofdstad Antananarivo - vaak afgekort tot Tana - brengt de bus ons naar Ampefy. Bij het meer van Itasy maken we de spieren voor het eerst los met een korte wandeling. Ook verkennen we de waterval 'Chutes de la Lily', een heerlijk relaxt begin. De elegante stad Antsirabe is het vertrekpunt om een nauwelijks door toeristen bezocht gedeelte van Madagascar te bezoeken. Met de korte tweedaagse trekking rondom Betafo verkennen we het hoogland van de Vakinankaratra en maken we kennis met de gastvrijheid van de lokale boeren en overnachten we in een trekkershut. Via Ambositra rijden we door bamboebossen en bergen naar Ranomafana. In dit beschermde regenwoud speuren we naar kameleons, vogels en naar maar liefst twaalf soorten lemuren. In Andringitra wandelen we langs heilige watervallen en genieten van de fenomenale uitzichten op de granieten toppen van de Pic Bobby, Madagascars op een na hoogste berg (2625 meter).
In het Isalo Nationaal Park wandelen we 2 dagen  door bossen en diep uitgesleten canyons in de zandsteenformaties. Naast vreemdsoortige planten - zoals de olifantsvoetboom - kunt u sifaka's, bruine lemuren en ringstaart-maki's spotten.
De kustwandeling tussen Evatraha en de baai van Lokaro voert over witte stranden en door kleine vissersplaatsjes. Het einde van de reis wordt bewaard voor het tropisch regenwoud van Andasibe (Périnet). In het nationale park gaan we op zoek naar Indri Indri, een van de markantste lemuren van Madagascar. Een waardig slot aan dit markante 'rode eiland'

geld op reis

De nieuwe munteenheid van Madagascar is de Ariary Malagasy (MGA). Er zijn munten van één, twee, vier, tien, twintig en vijftig ariary. Daarnaast zijn er briefjes van 10.000, 5000, 2000, 1000, 500, 200 en 100. Voor één euro ontvang je ongeveer 2520 Ariary (april/mai 2008). Kijk voor een actuele wisselkoers op: www.oanda.com/convert/cheatsheet.
De oude Malagasy Franc (FMG) wordt niet meer geaccepteerd daarentegen staat zijn waarde nog wel op al het briefgeld en sommig muntgeld. Een ariary is vijf Malagasy Franc.
Contante Amerikaanse dollars, euro's en travellercheques (Thomas Cook of American Express) kunnen gewisseld worden bij de banken en in hotels in de grote steden, en op het vliegveld in Antananarivo.

De natuur

Madagascar is beroemd vanwege de natuur. In dit land komen planten en dieren voor die nergens anders ter wereld voorkomen, of er komen in Madagascar veel meer ondersoorten voor. Bijvoorbeeld de Baobab. Er bestaan 8 soorten in de hele wereld, waarvan 6 alleen in Madagascar voorkomen.
In Madagascar komen geen grote roofdieren voor. Hierdoor heeft de populatie van de Lemuren (een soort halfaapje) zich enorm kunnen uitbreiden door gebrek aan natuurlijke vijanden.
De grootste bedreiging voor de natuur in Madagascar is de mens. Door de enorme bevolkingsdruk (gezinnen van 5 kinderen is normaal) wordt steeds meer bos gekapt. Een andere bedreiging komt van de zebu. Dit rund wordt beschouwd als symbool van rijkdom en Malagassiers hebben liever een kudde zebu's dan geld op de bank. De zebu herders branden vaak natuurgebieden af om er voor te zorgen dat er weer jong gras gaat groeien. Hierdoor verschraald de grond en verdwijnt er flora en fauna in het gebied. Dit is een strijd tussen de natuurbeschermers en de herders. In de afgelopen jaren is er veel natuur onherstelbaar vernietigd. Er wordt hier en daar nieuw bos aangeplant, maar dat duurt jaren voordat het weer in de oude staat is. Tegelijkertijd wordt er oerbos gekapt voor de vonst van mineralen die op de wereldmarkt veel geld opbrengen.

1 - zondag 19 oktober   Amsterdam - Parijs

Vanuit Amsterdam vertrekken we via Parijs naar Antananarivo, de hoofdstad van Madagascar. Een naam die voor de niet geoefende spreker moeilijk is uit te spreken.Om de dubbele tong te voorkomen wordt de hoofdstad vaak tot 'Tana' afgekort. Madagascische namen zijn vaak zeer lang en verschillende lettergrepen herhalen zich.
vluchtschema:
KL 1233 Schiphol 12:15 Parijs 13:30
MD 51 Parijs 16:55 Antananarivo 4:45 (maandag)
2 - maandag 20 oktober   Antananarivo - Ampefy
Vroeg in de ochtend (4:45) komen we aan op het vliegveld Ivato  van Madagascar nabij Antananarivo. Na op de luchthaven geld te hebben gewisseld vertrekken we met een busje naar het centrum van Antananarivo.  Na een lekker ontbijt en een korte rondwandeling vertrekken we naar Ampefy (ca. 2,5 uur rijden vanaf Tana), een stad die op een hoogplateau ligt ca. 115 km ten westen van Tana. We overnachten in het eenvoudige Chez Jacky hotel dat bekend staat om zijn voortreffelijke keuken. We stoppen onderweg nog bij een zebumarkt. In de namiddag maken we vanuit het hotel een wandeling naar de 'vierge marie', een standbeeld van de heilige maagd Maria aan het meer  ' Lac Itasy'  met een prachtig uitzicht.

Overnachting in  Chez Jacky, Route Soavinandriana, 118 Ampefy

waterval Chute de Lily

3 - dinsdag 21 oktober     Ampefy en Chutes de Lily

Vandaag maken we een dagtocht naar 'Chutes de la Lily' in de omgeving van Ampefy. Dit is een van de grootste watervallen van de regio. Wandelend door het landelijk gebied en over heuveltjes komen we bij de watervallen, een ideale plek om even uit te rusten. Er was ons verteld dat het vanwege bilharzia niet veilig was om te zwemmen, maar de lokale bevolking  voornamelijk meisjes die souvenirs probeerden te verkopen gingen hier wel het water in.
Wandelduur: 4 uur. Afstand: ca. 10 km. Nauwelijks hoogte verschillen.
Overnachting in  Ampefy

4 - woendag 22 oktober    Amoefy - Antsirabe

Na het ontbijt, waarbij ik verrast wordt met een taart omdat ik jarig ben, vertrekken we via Tana naar Antsirabe dat circa 170 km zuidwaarts ligt van Antananarivo. De tocht voert ons langs terracottakleurige huizen en rijstvelden, typische beelden van het hoogland. De inwoners van dit gebied zijn de Merina, de grootste etnische groep op Madagascar. Antsirabe wordt ook wel de pousse-pousse-hoofdstad van Madagascar genoemd, de loopriskja's die je overal tegenkomt. De stad is in 1872 gesticht door Noorse missionarissen die afkwamen op het milde klimaat (de stad ligt op 1500 m. hoogte) en de thermale warmwaterbronnen.
Overnachting in  Hotel Hasina, Av. J. Ralaimongo, Antsirabe

kippen- en eendentransport

Rustieke landschap van Betafo

zang en dans Ambatonikolahy

5 - donderdag 23 oktober   trek Betafo - Ambatonikolahy

Ongeveer 22 km ten westen van Antsirabe ligt het plaatsje Betafo dat bekend staat om zijn huizen van rode baksteen en even daarbuiten zijn warmwaterbronnen. De komende twee dagen staan in het teken van een verkenning van het hoogland van Vakinankaratra en de kennismaking van het rurale leven én de gastvrijheid van de lokale boeren. Na een kort ritje met de bus vangt de tweedaagse wandeltocht aan. Al snel laten we het Andranobe meer achter ons en wandelen we door stoffige weilanden. Het heeft dagen niet geregend en het waait al een paar dagen vrij hard. Volgens de gidsen zou dit er op kunnen wijzen dat het zou kunnen gaan regenen. Vrij snel al horen we het in de verte onweren en na een tijdje zien we ook donkere wolken tegen de heuvels aan.  Tijdens de lunchstop halvewege een helling begint het echt te regenen. Gelukkig heb ik wel een paraplu bij me, want de regenjas en poncho liggen in Antsirabe. We wandelen langzaam omhoog terwijl het rustig door spettert en komen uiteindelijk in het dorpje Ambatonikolahy (hoogte ca. 1870 m.) waar de gite d'etape zich bevindt. Deze gite wordt door de lokale bevolking gerunt en het hele dorp is uitgestroomt om naar ons te komen kijken. 's Avonds wordt er (in de regen) voor de deur een zang- en dansvoorstelling gegeven.
Wandelduur: ca. 5,5 uur. Hoogteverschil: 100- 400 meter.
Overnachting in  Gite d'Etape, Ambatonikolahy

6 - vrijdag 24 oktober 2e dag trek Ambatonikolahy - Betafo

's Ochtends vroeg beklimmen we de Mont Ifasina. Vanaf deze berg (1550m.) hebben we een schitterend uitzicht over Antsirabe en de Vakinankaratra regio. De tocht duurt heen en terug van de gite ca. anderhalf uur. Bij terugkomst staat het ontbijt al voor ons klaar. Via het kleine Tritrivakely-kratermeer, verstopt in het schitterende vulkanische landschap lopen we naar de waterval van 'de eeuwige vissen' tot het 'natuurlijke zwembad van Antsikidy'. Onderweg passeren we nog een paar uitgestrekte rijstvelden voordat we aankomen in Betafo, een historische stad met een leuke markt. Dit is achteraf gezien een van de mooiste tochten. Vanuit Betafo rijden we weer terug naar  Antsirabe.
Wandelduur inclusief de beklimming van de Mont Ifasina: 6 uur. Beklimming Mont Ifasina: 285 meter. Afdaling naar Betafo: 470 meter.
Overnachting in  Antsirabe (zie 22 oktober)

heldere natuurlijke waterbronnen

bakstenen oven bij Ambositra

7 - zaterdag 25 oktober    Antsirabe - Ambositra

Vandaag rijden we door een vruchtbare streek met veel rijstvelden die worden bewoond door de Betsileo, de beste rijstverbouwers van Madagascar. Ambositra staat bekend om z'n houtsnijwerk dat vanuit de omliggende dorpen wordt aangevoerd. We overnachten een eind buiten het  centrum in Hotel Violette. We lopen naar het stadje en onderweg komen we langs een grote kerk. We hebben in een restaurantje afgesproken waar we door het busje worden opgehaald voor de 1,2 km terug naar ons hotel.. 's Avonds regent het weer.

8 - zondag 26 oktober    Ambositra - Ranomafana

Na het ontbijt rijden we verder naar het nationale park Ranomafana. Tijdens de koloniale periode was Ranomafana een klein dorp waar de Franse inwoners van Fianarantsoa en omstreken af en toe een bad namen in één van de thermale bronnen. Ranomafana betekent in het Madagascisch 'heet water'. In dit park leven maar liefst 12 soorten lemuren (halfapen). We overnachten in hotel Manja gelegen aan de rand van het dorp Ranomafana
Overnachting in  Hotel Manja, Centre Ifanadiana, Ranomafana

kikker in Ranomafana NP

9 - maandag 27 oktober    wandelen in regenwoud Ranomafana

Vandaag gaan we wandelen door het regenwoud van Ranomafana. In Ranomafana zijn enorme watervallen, 12 soorten halfaapjes, 118 vogelsoorten, orchideeën en vele boomsoorten te zien. De wandeling gaat grotendeels over goed begaanbare paden. Door de te overbruggen hoogteverschillen en de natte paden kan het zo nu en dan wel behoorlijk inspannend zijn. En regenen deed het weer, zoals het woord regenwoud ook al zegt. Ondanks de regen zien we 3 soorten Lemuren (Gouden Bamboolemuur, Red-fronted Brown Lemur, greater bamboo lemur) en een aantal vogels en kikkers. Voor de orchideeën zijn we in het verkeerde seizoen. 's Avonds zien we ook nog wat nachtdieren, waaronder de muismaki.
Overnachting in  Ranomafana

10 - dinsdag 28 oktober    Ranomafana - Andringitra N.P.

Na het ontbijt rijden we naar Ambalavao waar we aan een papierfabriekje een bezoek brengen. Ook het kleine Anja Park bezoeken we om de schitterende Catta ringstaart lemuur te spotten en er te picknicken. Even voorbij Fianarantsoa verrichten we de laatste inkopen alvorens we naar Camp Catta gaan dat vlakbij het Andringitra nationale park ligt. Voor het laatste stukje moeten we  in  een dorpje (Vohitsaoka) overstappen op een truck  Het tentenkamp bestaat uit kleine (en te korte) tentjes onder afdakjes.
Overnachting in  Tented camp Catta, Fianarantsoa, nabij Andringitra Nationaal Park

Ringstaartmaki in het Anja Park

trek door het Andringitra N.P

11 - woendag 29 oktober 1e dag trekking Pic Bobby

Na het ontbijt begint de trekking naar de Pic Bobby een tocht  van  circa 10 uur (incl. pauzes) met een hoogteverschil van 1450 meter, een vrij zware eerste dag. We lopen vanuit het kamp naar de plek Morarano om het dorpje Mananishoa te bereiken en vandaar uit gaan we stijl omhoog naar het massief Andringitra (nationaal park). Het eerste stuk is het mooi weer en dus heel erg warm. De klim gaat gestaag via treden omhoog. Nadat we weer op vlak terrein zijn begint het bewolkt te worden tijdens de lunch. We passeren het 'Plateau des Extraterrestres'  en als we een bocht omgaan zien we in de verte een grote onweersbui hangen. Dit blijkt in de richting van onze eerste kampeerplek, Andriampotsy, te zijn. Gelukkig is die bijna uitgewoed als we in het kamp aankomen. Helaas komt er weer een bui die de hele avond doorgaat. Met onze gidsen en porters schuilen we in een lekkend rokerig hutje. Gelukkig zijn de tenten wel klein maar wel waterdicht.
Stijgen 1300 m, dalen 150 m, wandelduur 10 uur en afstand 24 km.

12 - donderdag 30 oktober 2e dag trekking Pic Bobby

Bij het ontwaken zie ik heel veel wolken hangen en besluit niet naar de top van de Pic Bobby te gaan. Ik bekijk de rotsen van onderaf. De rest van de groep gaat wel. Ze hebben geluk want boven blijkt er wel uitzicht te zijn.  Na terugkomst gaan we met z'n allen verder, maar het begint eigenlijk meteen al te regenen. Twee keer gaan we schuilen maar het water staat inmiddels al in mijn schoenen. Vanwege de regen wijken we uit naar een gite in Iataranomby. Gelukkig maar, want de hele avond en nacht onweert en regent het. Ik heb 's nachts visioenen van eenzondvloed, maar dat komt door het golfplaten dak.
Stijgen 560 m, dalen 1000 m, wandelduur 7,5 uur, afstand: 18 km
Overnachting in  Andringitra Nationaal Park

Pic Bobby: niet naar de top

Terug in Camp Catta

13 - vrijdag 31 oktober 3e dag trekking Pic Bobby

Gelukkig is het 's morgens droog en prachtig mooi weer. De tocht begint vrij vlak langs goed begaanbare paadjes, maar na een tijd gaan we eerst kort stijgen om daarna via  een stijl en moeizam pad af te dalen. Het laatste stuk krijg ik een lift met een auto naar  Camp Catta. Het is een lastige tocht met wederom een hoogteverschil van ongeveer 860 meter, wandelduur 5 uur, afstand 16 km.
Overnachting in  Camp Catta

14 - zaterdag 1 november    Andringita - Ranohira

Met de truck rijden we terug naar onze bus in Vohitroka om vandaar koers te zetten via Ihosy naar Ranohira. Onderweg zien we nog de Malagassiche manier van "ploegen". Ze sturen de hele kudde zebu's met de dorpsjeugd er achteraan het veld in. Ranohira ligt aan de voet van het Isalogebergte, een prachtig natuurgebied van geërodeerde zandsteenformaties. Het droge klimaat in dit gebied verschaft weinig mogelijkheden voor de ontwikkeling van een uitbundige plantengroei. Vanaf de weg lijkt het landschap kaal en dor, maar als je te voet het gebergte intrekt blijkt daar een fraaie plantenwereld. De komende drie nachten verblijven we in het goede hotel Joyeux de l'Isalo aan de voet van het  Isalo-bergmassief.

Isalo bergmassief

Canyon des maki

15 - zondag 2 november

Het Isalo Nationaal Park is een van de oudste parken van Madagascar. Het heeft een oppervlakte van 80.000 hectare en bestaat uit een reeks van langgerekte rotsformaties. Dieren die hier worden gezien zijn de sifaka en de bruine lemuur. Ook veel vogelsoorten en kameleons komen hier voor. Met de bus steken we het savannegebied over tot vlakbij waar het bergmassief begint. We moeten nog wel een stroompje over en ik (en nog een paar anderen) glijden  uit op de gladde oever. We wandelen de 'canyon des maki' in. Alleen de canyon op zich is al meer dan een bezichtiging waard. Helaas glij ik uit in de canyon en kneus daarbij een paar ribben. De 'canyon des rats' sla ik over en via de 'creux de la canyon' is het nog een stuk lopen voordat we onder de mangobomen bij ons kampement aankomen. Vanaf deze kampeerplek brengt de bus ons weer terug naar het hotel. Afstand 15 km, nauwelijks hoogteverschillen.
Overnachting in  Isalo

16 - maandag 3 november

Op de tweede wandeldag vertrekken we van het hotel naar de entree van de canyon vanwaar we naar de 'piscine naturelle' zullen lopen door het park. Het hoogteverschil van 250 meter overbruggen we al direct bij aanvang van de in totaal 6 uur durende wandeling. We lopen over het massief naar de 'piscine naturelle' via allerlei zwemplekken en diverse mooie uitzichten. In de 'grand canyon', bij de waterval van de Nymphes zitten kikkers. Via de piscine bleu en de piscine noir komen we bij de 'piscine naturelle' waar het ook weer heerlijk zwemmen is. Vooral aan het eind van de middag is het erg heet..

piscine naturelle...

Mahafaly graf

17 dinsdag 4 november

We vertrekken vroeg om in circa 3,5 uur van het Isalogebergte naar Tulear in het droge zuidwesten te rijden. Onderweg passeren we het stadje Ilakaka, dat in een paar jaar tijd uit de grond is gestampt nadat er saffieren werden gevonden. Tevens komen we de eerste baobabbomen tegen en zien we een Mahafaly graf. De Mahafaly is een volk met een sterke voorouderverering. Ze versieren hun graftombes met schilderingen die episodes voorstellen uit het leven van de overledenen.
Voordat we doorrijden naar Tulear stoppen we nog in het Antsokay  arboretum waar we lunchen en een rondleiding krijgen met veel uitleg over de natuur van zuid Madagascar en de specifieke plantengroei. Na aankomst in Tulear nemen we afscheid van onze trouwe chauffeur Theo en zijn hulpje Daniel. We stappen over op 4x4 auto's omdat de weg naar Ifaty te slecht is voor onze bus.
Overnachting in  Tonga Soa Hotel, Ifaty

18 - woensdag 5 november

In de ochtend brengen we een bezoek aan het "spiney forest" in het achterland, een semiwoestijn met geneeskrachtige planten en heel veel verschillende vormen baobabs. Deze bomen groeien erg langzaam en hebben geen jaarringen waardoor de leeftijd moeilijk is te schatten.
Verder hou ik die dag vakantie, lees een boekje en wandel naar het strand voor de zonsondergang.
Overnachting in  Tonga Soa Hotel, Ifaty (Evatraha)

19 - donderdag 6 november

De vlucht is verlaat en we vertrekken daarom laat in de ochtend met 4x4 jeeps naar Tulear. We rijden met een groep Duitsers mee die met een bus halverwege in het zand blijven steken, waardoor we bijna onze vlucht missen.
Oorspronkelijk vluchtschema
MD740 Tulear 10:35 Fort Dauphin 11:40
In de middag vertrekken we naar Fort Dauphin. Tijdens de vlucht wordt het steeds bewolkter en in Fort Dauphin regent het. Met een boot en een paar gammele auto's vertrekken we naar Lokaro, waar we in de regen aankomen. Als het mooi weer is zal het vast een hele mooie plek zijn, maar in de regen is het een stuk minder. Gelukkig zijn er huisjes en hoeven we niet te kamperen in de regen.
Overnachting in  Camp Pirate. Lokaro (Fort Dauphin)

20 - vrijdag 7 november

Na het ontbijt maken we een wandeling langs verschillende baaien. We lopen over witte zandstranden, kleine paadjes, langs en over rotsen, over duinen om uiteindelijk bij een dorpje uit te komen. Hier aangekomen gaat het weer regenen. Na ons middagmaal in het kamp keren we in de namiddag per motorboot en een busje weer terug naar Fort-Dauphin.
Overnachting in  Village Petit Honeur, Fort Dauphin

21 - zaterdag 8 november

In de ochtend blijkt het mogelijk achter ons hotel nog walvissen te kunnen zien. Ze zijn nog niet vertrokken. Zo af en toe komt er een staartvin boven of springen ze uit het water.
's middags brengen we nog een bezoek aan Tsimilahy in het Nationale Park Andohahela.
De vlucht blijkt al weer verlaat, we vertrekken nu 's avonds pas met een binnenlandse vlucht van Fort Dauphin naar Antananarivo. Vanwege het late tijdstip gaan we direct naar een hotel in Tana. Gelukkig is onze trouwe chauffeur Theo op het vliegveld om ons op te pikken.
Oorspronkelijk vluchtschema:
MD711 Fort Dauphin 16:15 Antananarivo 17:30
Overnachting in  Hotel Shanghai, Antananarivo

22 - zondag 9 november

's ochtends worden we door een kerkdienst gewerkt achter ons hotel en we vertrekken na het ontbijt uit Tana met onze privé bus en rijden in ca. 3,5 uur naar Andasibe-Perinet. Vlakbij het dorpje Andasibe ligt het nationale park Perinèt - een fraai natuurreservaat waar we op zoek gaan naar de Indri. De Indri is de grootste van de halfapen, hij kan een leeftijd bereiken van maar liefst 80 jaar!   in het begin van de middag arriveren we in Andasibe. Het bezoekerscentrum bij de ingang is ingericht door het WNF en is informatief met vooral veel informatie over de Indri Indri. In Périnet leven onder andere 11 soorten halfaapjes, vele vogelsoorten en grote kameleons. Dit alles in een gebied dat weelderig is begroeid met orchideeën, palissanderbomen en lianen. De grootste lemuursoort de Indri geeft al snel blijk van zijn aanwezigheid. Zijn schreeuw kan tot maar liefst drie kilometer ver reiken.
We overnachten in hotel Feon'ny ala gelegen aan de rand van het regenwoud.
Overnachting in  Hotel Feon'ny Ala Andasibe, Andasibe Perinè

23 - maandag 10 november

Op deze dag trekken we er op uit om het Mantadia Park te bezichtigen. In ca 1 uur rijden we vanaf de entree van het Périnet park ligt dit nog primair regenwoud. Hier hoort u de Indri wel, maar is hij heel moeilijk te zien. Omdat dit woud nog niet echt op bezoekers is ingesteld wordt het veelal gebruikt voor onderzoek. Hier maken we een paar korte wandelingen, langs watervalletjes en prachtige primaire vegetatie.
In het afgelopen jaar zijn twee nieuwe parken geopend, eentje tegenover de entree van het Périnet park en een op zo'n drie kwartier rijden (richting Tamatave) van Andasibe.
Overnachting in  Andasibe Perinèt

24 - dinsdag 11 november

Met de privé bus rijden we weer terug naar Antananarivo waar we eerst een bezoek brengen aan een kleuterschooltje. Dit is een project wat door diverse Europese organisaties worden gesteund. Zie website.
Hierna gaan we naar het centrum van Tana, waar we nog wat tijd hebben om inkopen te doen tussen de buien door.
Na een laatste maaltijd (Pizza) is het tijd om naar het vliegveld te gaan en nemen we afscheid van Madagascar en de reisleider.

Vluchtschema
MD50 Antananarivo 22:30 Parijs 7:40 (woensdag)

25 - woensdag 12 november

De reis is afgelopen. We landen vroeg in de ochtend in Parijs, een uur te laat maar ruim op tijd voor de aansluiting naar Schiphol.