Home Foto's reizen

wandelreis

22 augustus - 1 september

The famous and the untouched, 11  dgn, wandelreis langs guesthouses en B&B's

Deze reis is georganiseerd door SNP en heb ik geboekt bij de Wandelwaaier.

Al jaren was ik van plan om naar Ierland te gaan, maar het weer hield mij tegen. En terecht, zoveel regen heb ik volgens mij nog nooit tijdens een vakantie gehad. Toch was het een mooie wandelvakantie. En door al die regen is Ierland natuurlijk erg groen.

Wandeltocht over de beroemde Kerry Way en het nauwelijks bezochte Beara schiereiland en Bear Island. De steile kliffen van Valencia Island en de kaap van Dursey Island; de zeehonden en vogelkolonies, de venen van Beara. Maar ook de prehistorische monumenten zoals het Staigue Fort.

Een avond aan de Ierse westkust: nagenietend van het avondmaal lopen we langs het strand. Aan onze voeten de Dingle Bay en even verderop de contouren van het gelijknamige schiereiland. Om ons heen krijsende meeuwen, een straffe Atlantische zeewind door het haar en in ons hoofd de verwondering over de kracht van de golven die na een lange zeereis voor de laatste maal hun trots ten toon spreiden. Dit zijn de onmiskenbare Ierse sferen van waaruit we onze tocht over de Kerry Way aanvangen. We wandelen langs de kust en over heuvelruggen die hier parallel aan lopen en komen uiteindelijk aan op Valencia Island, waar we een dag langs de fraaie kliffen struinen. Over de prachtige Ring of Kerry verplaatsen we ons naar Castle Cove vanwaar we, na een tocht naar het imposante ringfort Staigue Fort, naar het ongerepte schiereiland Beara rijden. Vanaf Hungryhill Lake wandelen we over de kale zandsteenrotsen naar Castletownbere met zijn levendige pubs. Via Bear Island gaat het dan in de richting van Allihies. De ruige en ongerepte westpunt van Beara vormt de perfecte afsluiting van deze oer-Ierse reis.

en elke avond natte schoenen...........

Geschikte reisperiode
Het klimaat van Ierland staat bekend als regenrijk. Toch wijzen statistieken uit dat het er vaker droog is dan het er regent. Het klimaat is het beste te omschrijven als afwisselend. Zon, regen, mist en harde wind; op één dag is het allemaal mogelijk. De gemiddelde temperaturen liggen in de zomer tussen 15 en 20 ºC. Behalve op de bergtoppen wordt het er zelden echt koud. Een ander voordeel van dit klimaat is dat de regen zelden lang aanhoudt. De lucht en wolkenpartijen zijn ieder moment van de dag anders en bijzonder fraai. De heldere atmosfeer staat vaak garant voor fotogenieke lichtomstandigheden.

Weerbericht

Detailkaart

1. vrijdag 22 augustus    Amsterdam - Kells

We vliegen van Amsterdam naar Cork met Aer Lingus EI841, vertrek 9:30, aankomst 10:15.. Hier staat een bus klaar, die ons naar het plaatsje Glenbech zou brengen, maar er is iets misgegaan met de boeking en we moeten in Kells overnachten. Dit dorpje op het schiereiland Iveragh is de uitgangsbasis voor de befaamde 'ring of Kerry' en de lange afstandswandeling de 'Kerry Way'. Een deel van groep overnacht ien een andere B&B, die van ons is direct aan het strand.
Het is mooi weer en we hebben die middag tijd om een wandeling te maken. het strand is klein, maar langs de rotsen en een doodlopende weg is mooi uitzicht op de  baai. Voor de volgende dagen is het weerbericht echter slecht.

Overnachting in  Sea View House, Kells

2. zaterdag 23 augustus     Kells - Glenbech - Kells

Met een bus worden we naar Glenbeigh gebracht.  Ter kennismaking met het schiereiland van Kerry volgen we een stuk van de Kerry Way. We wandelen over een 17e-eeuws pad, waar men destijds met paard en wagen overheen reed. Zelfs op de meest onvruchtbare plekken vinden we hier in het veen nog de restanten van 'lazybeds', aardappelveldjes die ten tijde van de grote hongersnood tussen 1845 en 1850 op de meest onmogelijke plekken werden aangelegd. Via een pittige klim komen we op hoogte en zouden we een prachtig uitzicht over Dingle Bay en het schiereiland Inch moeten hebben met zijn brede zandstranden. Maar hoewel de zon schijnt begint het steeds harder te regenen. Uiteindelijk gaat de zon weg en gaat het ook nog hard waaien, waardoor we erg nat worden. In een restaurant boven Kells komen we een beetje bij van het gure weer, waarna we verder afdalen naar de ons reeds bekende B&B in Kells.
Lengte 18 km, 550 m stijgen en dalen, 6 uur.

Overnachting in  Sea View House, Kells

3. zondag 24 augustus       Kells - Cahersiveen

Vanwege de regen gaan we niet de geplande route over de Knockadobar bergrug maar  volgen we plan B, door de vallei. We zien de top van deze bergrug in de wolken verdwijnen. Gelukkkig regent het niet zo hard als gisteren maar de paden blijven erg modderig en de regenjassen en -broeken blijven aan. Veel uitzicht is er niet, maar toch is het een mooie wandeling naar  Cahersiveen.
In het dorp logeren we in een zeer luxe B&B helemaal aan de andere kant van het dorp. We eten in een restaurant in de buurt.
Lengte 15 km, 7 uur.

Overnachting in  Diverse B&B, o.a. San Antoine, Valencia Road, Caherciveen

4. maandag 25 augustus    Valencia Island

Nadat de schoenen een nacht hebben kunnen drogen gaan we eerst met een busje naar de veerpont die ons overzet naar Valentia Island. Vervolgens gaan we per bus verder naar Bray Head, aan de westkust. Hier is de klifkust liefst 260 m hoog. Zoals de meeste (schier-)eilanden aan de Ierse westkust is Valencia Island al zeer lang bewoond. Het is het zelfde weer als gisteren, "drizzle" iets tussen mist en motregen in. Je wordt er nat van en uitzicht slecht.Toch is wat we zien spectaculair, hoge rotsen met een kolkende zee beneden.We maken een afwisselende wandeling door weilanden en langs stenen muurtjes en over 'stiles' en maken dankbaar gebruik van het 'right of passing'. We passeren een aantal terreinen waar turf werd gewonnen.
Lengte 18 km, 400 m stijgen en dalen, 6 à 7 uur.
Aan het eind van de dag gaan we per veerboot weer naar het vasteland en brengt een busje ons de laatste kilometers terug naar Cahersiveen. We eten 's avonds in een pub in het midden van het dorp.

Overnachting in  Caherciveen

5. dinsdag 26 augustus       Caherciveen - Castle Cove

In de ochtend worden we vanaf Cahersiveen per bus naar Coomakesta gebracht. Vanaf deze pas (208 m) zouden we schitterend uitzicht richting de Atlantische Oceaan en de PassKenmare River moeten hebben, maar door de drizzle valt het wat tegen. We beginnen hier aan de wandeling die ons eerst naar het vlakbij de kust gelegen Derrynane House brengt. Dit huis werd begin 1700 gebouwd door kapitein John O'Connell en ligt in een park met bos, tuinen, stranden en moerasland. Het was in het begin van de negentiende eeuw het zomerverblijf van Daniel O'Connell, Ierlands beroemdste, geweldloze vrijheidstrijder. Vervolgens lopen we via het dorpje Caherdaniel naar Castle Cove. Hier overnachten we in een prachtige B&B tevens pub en restaurant met een grote open haard. Hier kunnen onze schoenen drogen.
14 km, 300 m stijgen en dalen, 6 uur.

Overnachting in  Staigue Fort House, Castle Cove, Kerry

6. woensdag 27 augustus      Staigue Fort

We maken een rondwandeling vanuit Castle Cove. We beginnen met een forse stijging vanaf zeeniveau naar een 459 m hoge naamloze top, waar we een schitterend uitzicht hebben over de Kenmare River, we lopen over de kam van de bergrug via modderige paden en gedeeltelijk in de regen en dalen dan via een asfaltweg steil af naar Staigue Fort. Dit is een van grootste en mooiste Keltische ringforten van Ierland. De muren zijn tot 5,5 m hoog en 4 m dik. Vanaf dit fort dalen we via een weggetje verder af naar Castle Cove. 13 km, 500 m stijgen en dalen, 6 uur.
's Avonds wordt er traditionele Ierse muziek gespeeld in de pub. Ook de lokale bevolking komt kijken en luisteren.

Overnachting in  Castle Cove

7. donderdag 28 augustus      Castle Cove - Castletownbeare

Na het ontbijt rijden we per bus in circa 2,5 uur naar het zuidelijk van Kerry gelegen Beara-schiereiland en laten ons afzetten bij een meer aan de voet van Hungry Hill, met 685 m de hoogste top van Beara. We trekken over de zandsteen van het 'old red continent', over de Beara Way naar het westen. Tijdens de tocht hebben we voortdurend zicht op de Bear Haven en een groot deel van de tocht schijnt zowaar de zon! Aan het einde van de dag komen we aan in het vissershaventje Castletownbere haven. Hier overnachten we bij een mopperige B&B eigenaar, die sinds zijn vrouw is overleden het allemaal met wat hulp van zijn dochter alleen runt. De lakens hangen aan de waslijn te wapperen als we aankomen.
Lengte 13 km, 400 m stijgen en 500 m dalen, 5 uur.

Overnachting in  Island View House, Castletownbere, Beara, Co. Cork

8. vrijdag 29 augustus      Bear Island

In dichte mist vertrekken we met de ferry vanuit het dorp naar de overkant van de Bear Haven naar Bear Island. De bevolking leefde in deze eenzame streek tot voor kort in armoedige omstandigheden en probeerde door middel van wat veeteelt, aardappelteelt, visserij, jutterij, het steken van turf en het stoken van whisky een schamel bestaan op te bouwen. De Ardnakinna Point, aan de westpunt van het eiland, toont ons met moeite mooie kliffen door de mist heen. Er staat ook een groot betonnen kruis op het eiland, dat nauwelijks zichtbaar is door de mist. De volgende dag is het vanaf de overkant beter te zien.
Lengte 12-17 km, max. 500 m stijgen en dalen, 4 a 6,5 uur.

Overnachting in  Castletownbere

9. zaterdag 30 augustus       Castletownbere - Allihies

Via de ten noorden van Castletownbere gelegen historische 'stone circle' betreden we, de Beara Way volgend, geleidelijk aan de flanken van de Miskish Mountains. We klimmen omhoog naar een van de uitlopers van de Knockgoura. Vanaf hier hebben we uitzicht naar alle windstreken en overzien we grote delen van het Beara Schiereiland. Gelukkig is het droog en niet meer mistig. Voor ons ligt de Dursey Sound en het gelijknamige eiland; het uiterste zuidwesten van Ierland. Langs de in onbruik geraakte kopermijnen dalen we af naar het kleurige dorpje Allihies.
Dit dorpje heeft 1 B&B, een winkel en 4 pubs, waar er 2 van open zijn. Een deel van de groep overnacht in een B& B een eind uit het dorp. 's Avonds eten we in een van de pubs en gaan naar de andere pub om slechte kwaliteit muziek aan te horen.
Lengte 15 km, 550 m stijgen en dalen, 6 uur.

Overnachting in  Sea View House, Allihies

10. zondag 31 augustus   Dursey Island

Ondanks het slechte weerbericht (volgens de winkeleigenaar annex B&B annex taxibedrijf) lijkt het mooi weer te worden. Met een busje worden we naar haventje van Ballaghboy gebracht, waar een gondel ons naar de overkant brengt, het Dursey Island. We maken een wandeling naar de uiterste punt van dit stille en prachtige eiland. Er staan een aantal huizen en bij de gondel staan een paar oude auto's. Er zouden tussen de 6-8 mensen op het eiland wonen. Wel lopen er heel veel schapen. En lunchen doen we heerlijk in de zon.
Lengte 14 km, 300 m stijgen en dalen, 4,5 uur.

Overnachting in  Allihies

11. maandag 1 september  -  Allihies - Cork - Amsterdam

Weer stralend mooi weer! Na het ontbijt maak ik nog een wandeling en kom uiteindelijk nog op het strand. Dit blijkt te zijn ontstaan door de mijnbouw.  Op het strand overvallen door een kort buitje.
Om 12 uur vertrekken we met de bus naar het vliegveld van Cork. Met een stop onderweg komen we daar 15.15 aan. Iets na 17 uur vertrekken we naar Amsterdam, waar het ook prachtig weer is.