Home Foto's reizen

Sinai wandelreis

inleiding

1e dag - Zondag 09-10

Het geplande vertrek van Zaventem (bij Brussel) was 8:30, maar na aankomst op het vliegveld bleek dat we pas om 12 uur zouden vertrekken. De aankomst in Sharm el Sheikh was net voor donker en na de transfer met een busje naar Dahab was het pikdonker. Dit is een woestijnplaatsje aan de golf van Aqaba een uur rijden van het vliegveld. In de jaren zestig was het zeer geliefd bij de flower power mensen. Men discussieerde over wereldverbetering en rookte ondertussen zijn hasj. Nu is het plaatsje voorzien van vele hotels maar nog steeds rustig en geliefd bij duikers. We genoten een heerlijke maaltijd op het terras aan de zee (die wel te horen, maar niet te zien was)

strand Dahab

2e dag - Maandag 10-10

Vandaag acclimatiseren we en verkennen Dahab. Te voet langs het strand naar het plaatsje gelopen. Erg toeristisch. Vanwege de harde wind en de daardoor veroorzaakte golfslag was snorkelen helaas niet mogelijk. In Dahab zijn een aantal duikers actief. Via het strand weer teruggelopen en tot zonsondergang bij het zwembad gelegen. ’s Avonds gegeten bij onze gids voor de komende trek door de Sinai.

3e dag - dinsdag 11-10

We lopen vandaag de hele dag langs de kust richting het noorden en lunchen bij de Blue Hole, een van de mooiste duikplaatsen ter wereld. Het stuk langs het strand wordt steeds toeristischer, er zijn een aantal luxe hotels gebouwd en een aantal is nog in aanbouw. De weg naar Blue Hole is inmiddels voor het grootste deel geasfalteerd. In Blue Hole hebben we geluncht en nog even gezwommen en gesnorkeld. Ik vond het een beetje tegenvallen. Na de lunch verlaten we de bewoonde wereld en lopen naar Ras abu Galun, een schiereiland waar enkele bedoeïenen families wonen. Onderweg komen we veel toeristen tegen, al of niet op kamelen, of alleen kamelen met hun begeleiders. We overnachten in de slaapzak aan het water onder een firmament van miljoenen sterren, een wassende maan en het geruis van de golven.

Tocht vandaag: 's Morgens 2 uur -'s middags 2 uur.

4e dag - woensdag 12-10

Saoedie Arabie wekt ons, want daar zien we de zon opkomen. We verlaten de kust voor acht uur en lopen door een brede wadi de woestijn in. De hele dag stijgt onze weg licht. We lunchen in de verlaten oase Uqda. Na de lunch stijgt de route nog een uur tot het hoogste punt van vandaag. We dalen af naar de wadi Risasa waar we kamp maken voor de nacht.

Tocht vandaag: 's Morgens 3 uur -'s middags 3 uur.

5e dag - donderdag 13-10

Wadi Risasa volgen we oplopend in noordelijke richting. De wadi eindigt in een prachtige kloof waar de kamelen moeizaam naar boven gaan. We komen uit bij een pas waar we lunchen. We genieten van het schitterende uitzicht over de vlakte van El Gibi en staan op 500 m hoogte. De afdaling duurt 3 kwartier en de kamelen zoeken zelf hun weg aangespoord met 'hurry hurry'. Beneden aangekomen steken we de weg over van Dahab naar Nuweba. In de wadi is een grote dam gebouwd om bij eventuele overstromingen de weg te beschermen. Voorbij deze dam komen we op een prachtige witte zandvlakte en komen dan bij een zandstenen berg met mooie uitgesleten vormen waar we overnachten. Tocht vandaag: ' s morgens 2,5 uur -'s middags 2,5 uur.

6e dag - vrijdag 14-10

In alle vroegte breken we ons kamp op en vertrekken richting Nawamis. We klimmen omhoog en komen op een brede hoogvlakte. Links zien we een hoge bergrug en rechts een eindeloze zinderende vlakte. Na een driekwartier dalen we af naar een grote 'zandbak', steken die over en klimmen weer omhoog. Tijdens de lunch hebben we gezelschap van een bedoeïenenfamilie die hier in de buurt woont. Een afwisselende middagtocht brengt ons naar de zandsteenbergen van El Makhroom. Witte zandduinen en schitterende vergezichten zijn ons deelgenoot. Tocht vandaag: 's morgens 2,5 uur -'s middags 3 uur.

7e dag - Zaterdag 15-10

Een halve dag vrij in El Makhroom. Dit prachtige gebied nodigt uit om even te verpozen. Je kunt hier ook alleen een wandeling maken omdat het landschap genoeg houvast biedt om niet te verdwalen. Voor de lunch zakken we af naar wadi Safra en lunchen onder een tamarisk als die er nog staat. We lopen de wadi op en komen, na links afgeslagen te zijn, uit in de vlakte van Safra. Hier is een waterput waar we onze haren kunnen wassen en de kamelen kunnen drinken. Daarna steken we deze vlakte schuin over en maken kamp bij een hoog zandduin. Tocht vandaag: 3 uur.

8e dag - zondag 16-10

Het begin van deze dag voert ons eerst nog langs de rand van de vlakte van Bir Safra. We gaan links af en lopen een wadi in met veel begroeiing. We lopen in 3 uur tijd naar het bedoeïenendorp El Saal waar we lunchen onder de palmen van de sheikh van het dorp. Na de siësta lopen we wadi Saal in waar we aan het eind van de dag kamp maken tussen de hoge roze bergen van de wadi.

Tocht vandaag: 's morgens 3 uur -'s middags 3 uur.

9e dag - maandag 17-10

We lopen wadi Saai verder in die uitkomt in een oase met water, rotsen, groen, palmen, bloemen. De oase ligt prachtig verscholen. We rusten hier even. Als we de kloof uitkomen zien we een mooie vlakte voor ons. Na de lunch lopen we over een aflopend glooiend breed terrein. Rechts zien we de hoge Sinaï mountains liggen waaronder de Mozes berg. Door een smalle passage komen -we in de grote valei van de Blue Mountains, een gebied met een heel bijzondere sfeer vanwege de blauwviolette uitstraling.

10e  dag - dinsdag 18-10

Vanmorgen heeft ieder de gelegenheid alleen het gebied wat te verkennen, te lezen, te schrijven, te mediteren, te praten. Je zult zien dat een ochtend bijna nog -te kort is! Na de lunch een pas over. Een hele tippel van ruim 1,5 uur klimmen. Bovengekomen is het uitzicht weer magnifiek. Na nog 1,5 uur komen we uit in een oase met een smalle doorgang naar het gebied van Sabaija. We overnachten in de kloof tussen de rode rotsen.

Tocht vandaag: 3 uur.

11e dag - Woensdag 19-10

Na het ontbijt nemen we afscheid van de kamelen en hun begeleiders, waarna ze aan de thuisreis beginnen waar ze drie dagen en nachten voor nodig hebben.

Vandaag beklimmen we de Mozesberg. De tender brengt ons naar de voet van de berg, dat scheelt een uur lopen. Vandaar klimmen tot de top. Onderweg zijn diverse stalletjes voor drankjes en souvenirs, maar die zijn meest gesloten. Er is bijna niemand op de berg, iedereen blijkt ‘s nachts de berg op te gaan om de zonsopkomst op de Mozesberg te kunnen meemaken. Toeristen en pelgrims worden met busladingen ’s nachts aangevoerd.

Eenmaal boven is de inspanning snel vergeten want het uitzicht is adembenemend en de sfeer enorm. Op de terugweg lunchen we bij Elia’s bron. Die ligt in een valleitje onder de top van de Mozesberg. Na de lunch is het nog een lange wandeling naar beneden. Het klooster ligt aan de andere kant van de berg, maar we moeten eerst hetzelfde pad afdalen. Net voor donker komen we aan. We overnachten in het gastenverblijf van het klooster.

Tocht vandaag: 's morgens 4 uur-'s middags 2 uur

kerk Katharinaklooster

12e dag - Donderdag 20-10

Na een nacht in een echt bed en na een echte douche is hebben we nog een ochtend vrij bij het Katherina klooster. We gaan eerst naar de ochtendmis in het kerkje in het klooster. Na het ontbijt hebben we nog wat tijd om rond te wandelen. Het is erg druk, toeristen komen de Mozesberg af en gaan naar de klaarstaande bussen terug naar de kust. Ik loop nog even terug om foto’s van het klooster te maken. Om 12:30 worden we met de taxi opgehaald en naar het busstation in het dorpje Katherina te brengen. Daar nemen we de bus naar Dahab. Onderweg wordt bij elk checkpoint onze paspoorten gecontroleerd en gaat de buschauffeur kruidige planten oogsten (Thijm?) die goed zouden zijn voor de ingewanden. Daardoor hebben we een uur vertraging. Met een taxibusje worden we in sneltreinvaart niet geheel ongevaarlijk naar het vliegveld van Sharm-el-Sheikh getransporteerd. Het is daar ontzettend druk, veel vertrekkende vluchten, waardoor er onvoldoende stoelen zijn om te zitten.

Vanwege de sterke tegenwind (100km/u) moeten we onderweg in Wenen bijtanken. Met vertraging komen we in Brussel aan.

wandelroute

wandelroute Sinai

Deze reis is georganiseerd door: