DAGJE uit VAREN met de VRA op het SNEKER MEER op 15 JUNI 2005.

Het vertrek op 15 Juni gepland op 8.30 werd wat verlaat door de vertraging van onze Stadsmobiel in Geuzenveld/Slotermeer.
Er waren in totaal 3 bussen, 1 zou vanuit Noord vertrekken en 2 vanaf het van Breemen. Wij, als laatkomers kwamen achterin de bus te zitten en dat achtervolgde ons de hele dag, we kwamen later ook als laatsten op de boot, op het benedendek.
De chauffeur vertelde onderweg e.e.a. maar we verstonden niet alles, wel dat binnen enkele jaren alles tussen Purmerend en Amsterdam volgebouwd zou zijn, dat werd dan een grote stad!!
't Was vreemd, zo weinig koeien in de weilanden te zien, er waren wel veel schapen, de meesten al geschoren, een enkele zwarte er tussendoor. Gewend aan de vele windmolentjes die ik thuis vanuit mijn raam langs de spoorlijn zie staan, viel nu toch de enorme hoeveelheid die ik de hele dag in Noord-Holland zowel als in Friesland gezien heb, erg op.
De Afsluitdijk met het dorp Zürich aan het eind, deed me met een glimlach denken aan jaren geleden, toen een poststuk geadresseerd aan kennissen in Zürich (in Zwitserland) terug kwam met 'Geadresseerde hier onbekend', ondanks de toevoeging “Zwitserland”, was het weer teruggekomen naar ons land, retour afzender, of het naar Friesland moest?
't Was een uitgezochte dag, (we hebben 't ook wel eens anders getroffen!) Droog met veel zon en niet te heet! .
Af en toe vertelde de kapitein wat, maar het was voor ons, beneden moeilijk te verstaan.
We hebben de hele dag zoveel motorboten gezien, kleine zowel als grote. Was 't vacantie? Was 't een Zondag? Nee, ook niet.
Wel veel ouderen zo te zien, gepensioneerden misschien. 't Was overigens een feest, de meesten zwaaiden naar ons, wij terug natuurlijk. Ergens ging de autoweg Sneek-Joure over 't water boten konden er onderdoor, mits niet hoger dan 7 1/2 meter. Vier uren hebben we op het Sneker Meer gevaren, we moeten het in alle hoeken en gaten gezien hebben. Op de meeste plaatsen waren de oevers keurig verzorgd, of met
riet en keien, of met riet en... 't leken wel treinrails. In heel Friesland worden de dijken nu verstevigd en verhoogd, vertelde de kapitein, op de Langweerder Wielen waren ze er al hard mee aan het werk.
Langs de oevers zagen we veel verbouwde (?) boerderijen, verscholen in 't groen, dan weer grote scheepstimmerwerven met veel bedrijvigheid. Behalve de vele windmolentjes zagen we hier en daar nog een echte molen en een torenspitsje schilderachtig boven de bomen uitsteken.
Inmiddels werden wij aan boord verwend met twee maal koffie en een zaaalig gebakje en een uitgebreide lunch met soep vooraf.
De passagiers die op het bovendek gezeten hadden kwamen nu bij ons aan tafel.We kregen allerlei soorten brood en beleg, een
snee krentebrood en sûkerboale. Ik proefde overigens geen verschil tussen het suikerbrood in Amsterdam en dit (zou je toch verwachten) echt fries sûker-boale, ik miste de suiker erin. We zagen ook hier, net als in Holland, veel schapen en een enkele koe, op grote weilanden.
We voeren niet hard, konden alles goed in ons opnemen, zagen hele vergezichten, die ik thuis op de kaart zou nakijken, (maar dat viel tegen!). De inzittenden van een paar grote roeiboten, aan de oever gemeerd, hielden een feestelijk twaalfuurtje, een clubdag?
iets te vieren?
Inmiddels was het half 2. We zagen in het deel van het Sneeker Meer waar we nu voeren, grote, slanke, zwarte vogels die zich met hun langgerekte lichaam en lange slanke hals en grote zwarte poten, lichte snavel en lichte vlek in de hals met een enorme vaart in het water lieten zakken. 'k Zou het thuis nakijken, heb vogelboeken, maar heb die, jammer, vóór de ver-huizing weggegeven. Ik gok echter op aalscholvers. Op een van de vele grote grijparmen van het meer zagen we tientallen kleine witte zeilbootjes. Waren het wedstrijden, of hadden ze zeilles? Ook een paar met kleine bruine zeiltjes. Of was men aan het oefenen voor de Sneekweek? Wanneer is die?
“In Augustus”, zei iemand.
Precies om 3 uur voeren we de haven van Sneek binnen en zagen net als op de heenweg, prachtige, dure, chique flats, met grote balcons, van waaraf men een fantastisch uitzicht heeft op de havens. Vrijwel meteen konden we instappen in de bussen, die al weer klaar stonden. (de chauffeurs waren meegeweest op de boot). 't Was dan ook tijd met de terugweg te beginnen, t werd hoe langer hoe donkerder. Diverse passagiers kochten nog paling bij een van de palingboeren, die graag nog wat wilden verkopen. We reden nu dus weer terug naar het begin van de Afsluitdijk, inmiddels regende het al af en toe. Bij het Monument ging de chauffeur even van de verkeersweg af naar boven om ons alles even van dichtbij te laten zien. De zware zeedijk tussen Noord-Holland en Friesland sluit het
IJsselmeer (destijds de Zuiderzee) van de Waddenzee af. Dit kunstwerk is ontworpen door Cornelis Lely (1854-1929. Bestaat uit 2 gedeelten: van het vasteland van N.Holland naar Wieringen, 2,5 km gebouwd 1923-1925, en van Den Oever, via Kornwerderzand naar Zurich in Friesland, 30 km. gebouwd 1927 -1933, hoogte ca 7 m. breedte 90 m. Over de dijk ligt een verkeersweg, aangelegd 1928-1932. Afmetingen volgens gegevens v.1968.
In Hoorn stond het diner in Restaurant Pejo al op ons te wachten, het smaakte ons opperbest na alle frisse lucht die we in de loop van de dag hadden ingeademd.
De Uitgaanscommissie maakte ons alvast blij met het vooruitzicht van nog een Dagje uit op 6 September.
We arriveerden bijtijds in Amsterdam, waar de Stadsmobiel al stond te wachten, het was grandioos geweest.

Clazien Faddegon.